Solarni magazin nové logo

Konec čekání u nabíječek? Čína přichází s baterií budoucnosti

Čína rozhodně nezahálí a upevňuje svou dominanci na poli s elektromobily a bateriemi. A nyní přišla s něčím, co by mohlo změnit hru – s revoluční baterií, kterou dobijete za pouhých 10 minut. To by mohlo výrazně urychlit dobíjení elektromobilů. V čem se tato baterie liší od jiných?
Ilustrační foto | zdroj: Pexels

Další prvenství Číny: Nový typ baterie s vysokou kapacitou

Zprávy o nové rychlonabíjecí baterii neudělaly radost konkurenčním zemím. Ty mají obavy z rostoucí moci Pekingu na světovém trhu elektromobilů. Zdá se, že Čína posiluje svou pozici na trhu. Aktuální zpráva Mezinárodní energetické agentury (IEA) ukazuje na obrovský pokrok v oblasti chemie, který umožnil čínským firmám vyvinout nový typ baterie s vysokou kapacitou, která předčí současné technologie.

Vylepšená verze baterie zajistí dojezd až 600 mil na jedno nabití

Čínská společnost CATL vyrobila baterii Shenxing díky revoluční technologii LFP (lithium-železofosfát). Ale nejde jen o to, že se rychle dobije. Podle dostupných informací můžete ujet až 250 mil po pouhých 10 minutách nabíjení. Čína má v záloze ještě vylepšenou verzi této baterie, která údajně zajistí dojezd až 600 mil na jedno nabití. To by mohlo znamenat konec dlouhého čekání na nabíjecích stanicích, což dosud odrazovalo mnoho potenciálních zájemců od pořízení EV. Tím pádem by se zmírnily jejich obavy z krátkého dojezdu.

Například Tesla Model 3 s lithium-iontovou baterií dokáže po 30 minutách rychlodobíjení dojet jen 170 mil. Naopak čínské elektromobily s novými bateriemi by mohly během té samé doby ujet až 300 mil, a to za nižší náklady.

Čína má vlastnit 90 % světových dodávek grafitu do baterií

Pro správné fungování baterií jsou nezbytné vzácné minerály. Katody obvykle obsahují směsi niklu, lithia, manganu, kobaltu a železa, zatímco anody grafit a křemík. Podle IEA vlastní Čína až 90 % světových dodávek grafitu pro baterie. A to dělá vrásky na čele předním politickým představitelům. Jaké by to mohlo mít následky? Může dojít k narušení plánů dosáhnout nulových emisí v dopravě kvůli možným výpadkům v dodavatelských řetězcích, zejména vlivem extrémního počasí nebo obchodních a politických sporů.

Evropa nezahálí: Švédsko experimentuje s novým typem baterie

Experimenty s rychlonabíjením elektromobilů provádí i švédská společnost Polestar ve spolupráci s výrobcem baterií StoreDot. Společně vyvinuly prototyp baterie s technologií StoreDot Extreme Fast Charging (XFC), která dokáže nabít baterii z 10 % na 80 % za pouhých 10 minut. Plány firmy StoreDot zahrnují ještě rychlejší nabíjení za 5 minut s dojezdem 100 mil do roku 2024. V roce 2026 chtějí tuto dobu zkrátit na 4 minuty a v roce 2028 dokonce na 3 minuty. Tento ultrarychlý proces nabíjení by ovšem vyžadoval nabíječky s výkonem přesahujícím 600 kW, což by mohlo být technicky náročné.

Dobrá zpráva? Prodeje elektromobilů stoupají

V prvním čtvrtletí roku 2024 stouply prodeje elektromobilů přibližně o 25 % ve srovnání s předchozím rokem, což odpovídá růstu zaznamenanému ve stejném období v roce 2022. Očekává se, že v roce 2024 by podíl elektromobilů na trhu mohl dosáhnout až 45 % v Číně, 25 % v Evropě a více než 11 % ve Spojených státech. Tento trend podporují konkurenční boje mezi výrobci, klesající ceny baterií a vozidel a vládní podpora.

Čína opět výrazně předběhla západní konkurenty. Nová zpráva IEA vyvolala obavy ohledně toho, že Čína dominuje v dodávkách klíčových surovin, které jsou nezbytné pro výrobu baterií. To by mohlo mít ekonomické následky pro ostatní země.

Zdroje:
https://www.newsweek.com/china-dominance-fears-over-electric-car-battery-that-charges-10-minutes-1902128
https://thedriven.io/2024/05/02/new-battery-chemistry-promises-10-minute-fast-charge-or-five-minute-top-up-for-evs/
https://cleantechnica.com/2024/05/18/catl-shenxing-battery-strikes-fear-into-the-hearts-of-governments-automakers/

Související článek

Budoucnost elektromobility? Co přinese povinný bateriový pas nejpozději od roku 2027?

Řada údajů o složení baterie i její aktuální kapacitě půjde sledovat prostřednictvím speciálního bateriového pasu, který musí zavést výrobci elektromobilů nejpozději do roku 2027. Díky ...

Copyright © 2023 Solarnimagazin.cz

Web vytvořila digitální agentura WebWorld.cz