V roce 2019 odsouhlasil klimatický Green Deal Andrej Babiš, v roce 2022 v rámci Rady EU už hlavní jednání podpořila současná vláda. K finálnímu schválení směrnice o rozšíření systému emisních povolenek ETS2 došlo v dubnu roku 2023 na Radě EU, kde proti ní vláda Petra Fialy nijak nevystupovala. „Politici se nezdráhali rozšiřovat systém emisních povolenek na pohonné hmoty a vytápění uhlím a zemním plynem, což je problém. Nyní se zintenzivňuje volání, ať je to domácnostem odpuštěno. Ale jaká byla situace loni?“ ptá se v komentáři ekonom Lukáš Kovanda.
„Vláda na schvalování dokumentů do české legislativy zvolila polovinu července, kdy jsou všichni na dovolené, v domnění, že systém protlačí a zavede. Ozvalo se pár hlasů, a proto jsem věcně popsal, jak to je. Že je to věc hrozivá z hlediska podstatné části veřejnosti, a dokonce se o tom nevede žádná debata,“ připomíná v podcastu FireGOLD Group Roberta Vláška.
V nedělním pořadu Terezie Tománkové na CNN Prima News před pár týdny zaznělo prohlášení ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL), že vláda v žádném případě emisní povolenky na domácnosti rozšiřovat nebude. Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) vláda hledá také podporu u partnerů z dalších zemí, aby bylo možné systém změnit, upravit či odložit. Čas pro vyjednávání se však podle něj krátí, protože řada zemí už směrnici ETS2 do své národní legislativy zavedla.
Tyto snahy podporují jak odbory, tak zaměstnavatelé. „Vidíme problém s růstem inflace a podporujeme vládu v tom, aby došlo ideálně k eliminaci celého systému ETS2,“ řekl po jednání tripartity předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Odklon od již odhlasované unijní legislativy by znamenalo získat tzv. kvalifikovanou většinu, tedy souhlas nejméně 15 z 27 zemí Evropské unie.
„Ta hrozivost spočívá v tom, a to jsem vyšel ze studií německých think-tanků, z nichž jeden je financován německou vládou, kde se jasně píše, že emisní povolenky ETS2 zdraží pohonné hmoty o 10 až 15 korun na litr. Částku v eurech jsem převedl na koruny, což je legitimní, protože cena emisních povolenek je stejná pro celou EU,“ dodává Kovanda.
Deník Münchner Merkur v říjnu 2023 informoval, že cena emisních povolenek ETS2 může být mezi 100 až 300 eury za tunu oxidu uhličitého. „Pokud bude cena nové emisní povolenky zastropovaná na 45 eurech, tak zvýšení bude zhruba o 6 korun na litr. Pokud se však nechá volně a dostane se na úroveň 200 eur, což by se kolem let 2028 až 2029 mohlo stát, pak by zdražení dosáhlo 12 až 13 korun,“ podotkl první místopředseda ANO a šéf stínové vlády Karel Havlíček.
Vedle nového systému ETS2 již delší dobu běží ETS 1, který se vztahuje na velké průmyslové podniky, elektrárny a teplárny. Ty musí nakupovat emisní povolenky, protože do ovzduší vypouštějí skleníkové plyny. Každá povolenka jim umožňuje vypustit do atmosféry jednu tunu oxidu uhličitého. Po mírném propadu činila k 21. únoru 2025 její cena 72,47 eur.
„Já nekritizuji, že je tady takový záměr. Já kritizuji, že o tom nebyla veřejná debata. Pokud se společnost shodne, že chce mít zdravější životní prostředí a že je za tím účelem ochotna si připlatit 10 až 15 korun za pohonné hmoty, tak já neřeknu ani slovo,“ zmiňuje Kovanda s tím, že jeho cílem není kritizovat, ale pouze poukázat na to, proč se o tom v minulosti nevedla veřejná debata.
„Proč politici jasně neřekli, a ne tajně během dovolených bez zájmu veřejnosti, ale v hlavní sezóně, že se v rámci Fit for 55 zavázali přijmout opatření, která zlepší životní prostředí, ale znamenají pro nás, že pohonné hmoty zdraží o 15 korun? O tom se mohla vést dialog s ekology na jedné straně a zástupci průmyslu na straně druhé. Tohle by za mě byl férový přístup vlády k situaci, která ovlivní nejen domácnosti, ale pochopitelně i zemědělství a průmysl,“ uzavírá Kovanda.
Zdroje: CNN Prima News, FireGOLD Group, Münchner Merkur