Nový carport na Palmovce: Vyrobí elektřinu, schová auto a ještě ho nabije

Carporty, neboli přístřešky nad parkovacím stáním, které jsou osazené panely a vyrábějí elektřinu, jsou skvělým příkladem toho, jak může jedno místo nést další užitek. Nedaleko pražské Palmovky vznikl první carport, který si nechala vybudovat městská organizace.
Nový carport na Palmovce elektřinu také akumuluje. I Zdroj: Milan Grym

Carport s nabíječkou

Městská společnost Technologie hlavního města Prahy představila přístřešek pro chráněné parkování vozidel, výrobu solární energie a její efektivní přímé využití pro nabíjení elektromobilů. Carport o rozloze 200 metrů čtverečních je umístěný v servisním středisku THMP v Praze 8. Je fotovoltaickou elektrárnou o výkonu téměř 40 kWp s připojením k distribuční síti a rychlou akumulační nabíjecí stanicí, první svého druhu v ČR. Do budoucna chce THMP tyto přístřešky stavět například v rámci krátkodobých parkovišť úřadů městských částí, státních institucí a všude tam, kde není možné zajistit rychlé nabíjení automobilů jinak než z distribuční sítě a využití solární energie je tam obtížné.

Umí akumulovat elektřinu

Carporty řeší to, že nejvíce elektřiny se vyrobí přes den. Právě tehdy zde totiž budou vozidla parkovat a rovnou se dobíjet. Navíc přístřešek dokáže elektřinu také akumulovat. Většina vyrobené solární energie je ale spotřebována přímo na místě za plnou cenu. „Tento multifunkční přístřešek skvěle propojuje rozvoj elektromobility s využitím solární energie. THMP přichází s řešením, které chrání vozidla, vyrábí čistou energii a řeší její ukládání pro nabíjení elektromobilů. Takové projekty potřebujeme pro modernizaci infrastruktury a snižování uhlíkové stopy ve městech a mají mou plnou podporu,“ řekl na zahájení provozu carportu ministr pro vědu, výzkum a inovace Marek Ženíšek.

Carporty nemají podporu v zákoně

Výhody carportů spatřuje také společnost Greenbuddies, která se na budování velkých carportů podílí: „U carportů dochází k využívání již obsazených ploch, panely se tedy neosazuje volná půda. Vyrobenou energii z obnovitelných zdrojů lze částečně pokrýt spotřebu v přilehlých objektech, použít ji pro dobíjení zaparkovaných vozidel, popřípadě ji prodat do sítě. To provozovatelům umožní snížit náklady, snížit uhlíkovou stopu a aktivně podpořit rozšíření obnovitelných zdrojů energie. Vedle toho carporty poskytují ochranu před povětrnostními vlivy samotným vozidlům. Vhodnými prostory pro umístění carportů jsou např. parkoviště u nákupních center, sportovišť, průmyslových a skladových areálů, letišť a podobně. V České republice se i díky elektromobilitě zvýšila poptávka jen za poslední rok o více než sto procent, carportové projekty připravujeme i na domácí půdě. Jde však o velmi komplexní stavby, které vyžadují důkladnou představební přípravu a jsou investičně náročnější než stavba na volné ploše. Myslíme si, že z hlediska státu by bylo moudré dotační tituly diferencovat a toto dvojí využití půdy podpořit více,“ řekli zástupci společnosti Solárnímu magazínu. Zatímco třeba v Německu je budování carportů dokonce v zákoně například pro velké obchodní řetězce, u nás podobnou úpravu nemáme.

Využívá se i odražené světlo

Carport společnosti Technologie hlavního města Prahy je vybaven bifaciální technologií, tzn. účinnějšími oboustrannými solárními panely, které pro výrobu energie využívají i odražené a rozptýlené světlo. Pro další zvýšení účinnosti je celá plocha pod přístřeškem, která pojme až 12 parkujících vozidel, vysypána bílým kačírkem. „Celkem 108 oboustranných panelů představuje úhrnný instalovaný výkon 39,96 kWp s předpokládanou roční výrobou přibližně 20 MWh elektrické energie. Spotřebujeme ji pro potřeby interního nabíjení THMP nebo dobíjení elektrických ještěrek v sousedícím skladu. Připojená vysokorychlostní stanice se dvěma dobíjecími body pak umožní flexibilní nabíjení našich elektrovozidel s roční úsporou ve výši zhruba 250 tisíc korun,“ uvedl předseda představenstva THMP Tomáš Jílek.

Vysokorychlostní nabíječka

Zhotovitelem konstrukce carportu i fotovoltaické elektrárny je společnost EnShield. Vysokorychlostní nabíjecí stanici dodala na základě výběrového řízení společnost ČEZ ESCO. „Jedná se o špičkové zařízení z produkce rakouského výrobce Kreisel Electric a o vůbec první instalaci kompaktní akumulační DC nabíjecí stanice tohoto typu v České republice. Její technologie je unikátní díky interní baterii o kapacitě 115 kWh, která kompenzuje případný nedostatek příkonu v dané lokalitě. Spojením výkonu ze sítě a z baterie je zajištěno pokrytí odběrových špiček a plnění funkce ultrarychlého nabíjení s výkonem až 180 kW. V praxi to znamená, že i v místech, kde je aktuálně AC dobíjecí sloupek 2×22 kW, může být stanice s výkonem 180 kW,“ řekl Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO. Projekt je primárně zaměřen na snížení energetické náročnosti a optimalizaci v podmínkách THMP. Podle předsedy představenstva Tomáše Jílka jde však zároveň o typizované řešení, které bude společnost testovat a hodnotit z hlediska efektivity provozu, monitoringu a dálkového řízení celého systému. „Bude-li toto řešení fungovat tak, jak očekáváme, jsme připraveni jej nabídnout dalším společnostem nebo městským částem,“ doplnil Jílek.

Parkování u jaderné elektrárny

Společnost ČEZ se podílela na vybudování dalších dvou největších carportů v Česku. Ten největší se nachází u Jaderné elektrárny Dukovany. Zastřešení 322 parkovacích míst, které tvoří 2598 oboustranných fotovoltaických panelů, schopných využívat i spodní stranu při odrazu světelných paprsků od zaparkovaných aut, energetici dokončili v létě a jeho výroba je schopna pokrýt celoroční spotřebu téměř tří stovek domácností. Za rok vyrobila 877 823 kWh bezemisní elektrické energie a díky příznivému osvitu v letošním roce překonala původně očekávaných 850 000 kWh.

Dvě stovky míst ve Zbrojovce

Druhé největší parkoviště s fotovoltaikou instaloval ČEZ v Uherském Hradišti v areálu České zbrojovky. Instalovaná fotovoltaická elektrárna má celkový výkon 474 kW a vyrobí 486 MWh bezemisní elektřiny za rok, která je spotřebována v areálu zbrojovky. Díky odběru elektřiny z fotovoltaické elektrárny se Česká zbrojovka podílí na snížení škodlivých emisí o 260 tun ročně. Fotovoltaika se skládá ze 718 solárních panelů a zaparkuje pod ní téměř 200 aut.

Související článek

Ve Slaném se nakonec chtějí zapojit do stavby obří solární elektrárny. Zřejmě je pozdě

Před necelým rokem se ve Slaném uskutečnila prezentace firmy Decci, která měla záměr vybudovat vedle Slaného obří solární park. Tento park se doposud nezačal budovat ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.