Carport s nabíječkou
Městská společnost Technologie hlavního města Prahy představila přístřešek pro chráněné parkování vozidel, výrobu solární energie a její efektivní přímé využití pro nabíjení elektromobilů. Carport o rozloze 200 metrů čtverečních je umístěný v servisním středisku THMP v Praze 8. Je fotovoltaickou elektrárnou o výkonu téměř 40 kWp s připojením k distribuční síti a rychlou akumulační nabíjecí stanicí, první svého druhu v ČR. Do budoucna chce THMP tyto přístřešky stavět například v rámci krátkodobých parkovišť úřadů městských částí, státních institucí a všude tam, kde není možné zajistit rychlé nabíjení automobilů jinak než z distribuční sítě a využití solární energie je tam obtížné.
Umí akumulovat elektřinu
Carporty řeší to, že nejvíce elektřiny se vyrobí přes den. Právě tehdy zde totiž budou vozidla parkovat a rovnou se dobíjet. Navíc přístřešek dokáže elektřinu také akumulovat. Většina vyrobené solární energie je ale spotřebována přímo na místě za plnou cenu. „Tento multifunkční přístřešek skvěle propojuje rozvoj elektromobility s využitím solární energie. THMP přichází s řešením, které chrání vozidla, vyrábí čistou energii a řeší její ukládání pro nabíjení elektromobilů. Takové projekty potřebujeme pro modernizaci infrastruktury a snižování uhlíkové stopy ve městech a mají mou plnou podporu,“ řekl na zahájení provozu carportu ministr pro vědu, výzkum a inovace Marek Ženíšek.
Carporty nemají podporu v zákoně
Výhody carportů spatřuje také společnost Greenbuddies, která se na budování velkých carportů podílí: „U carportů dochází k využívání již obsazených ploch, panely se tedy neosazuje volná půda. Vyrobenou energii z obnovitelných zdrojů lze částečně pokrýt spotřebu v přilehlých objektech, použít ji pro dobíjení zaparkovaných vozidel, popřípadě ji prodat do sítě. To provozovatelům umožní snížit náklady, snížit uhlíkovou stopu a aktivně podpořit rozšíření obnovitelných zdrojů energie. Vedle toho carporty poskytují ochranu před povětrnostními vlivy samotným vozidlům. Vhodnými prostory pro umístění carportů jsou např. parkoviště u nákupních center, sportovišť, průmyslových a skladových areálů, letišť a podobně. V České republice se i díky elektromobilitě zvýšila poptávka jen za poslední rok o více než sto procent, carportové projekty připravujeme i na domácí půdě. Jde však o velmi komplexní stavby, které vyžadují důkladnou představební přípravu a jsou investičně náročnější než stavba na volné ploše. Myslíme si, že z hlediska státu by bylo moudré dotační tituly diferencovat a toto dvojí využití půdy podpořit více,“ řekli zástupci společnosti Solárnímu magazínu. Zatímco třeba v Německu je budování carportů dokonce v zákoně například pro velké obchodní řetězce, u nás podobnou úpravu nemáme.
Využívá se i odražené světlo
Carport společnosti Technologie hlavního města Prahy je vybaven bifaciální technologií, tzn. účinnějšími oboustrannými solárními panely, které pro výrobu energie využívají i odražené a rozptýlené světlo. Pro další zvýšení účinnosti je celá plocha pod přístřeškem, která pojme až 12 parkujících vozidel, vysypána bílým kačírkem. „Celkem 108 oboustranných panelů představuje úhrnný instalovaný výkon 39,96 kWp s předpokládanou roční výrobou přibližně 20 MWh elektrické energie. Spotřebujeme ji pro potřeby interního nabíjení THMP nebo dobíjení elektrických ještěrek v sousedícím skladu. Připojená vysokorychlostní stanice se dvěma dobíjecími body pak umožní flexibilní nabíjení našich elektrovozidel s roční úsporou ve výši zhruba 250 tisíc korun,“ uvedl předseda představenstva THMP Tomáš Jílek.
Vysokorychlostní nabíječka
Zhotovitelem konstrukce carportu i fotovoltaické elektrárny je společnost EnShield. Vysokorychlostní nabíjecí stanici dodala na základě výběrového řízení společnost ČEZ ESCO. „Jedná se o špičkové zařízení z produkce rakouského výrobce Kreisel Electric a o vůbec první instalaci kompaktní akumulační DC nabíjecí stanice tohoto typu v České republice. Její technologie je unikátní díky interní baterii o kapacitě 115 kWh, která kompenzuje případný nedostatek příkonu v dané lokalitě. Spojením výkonu ze sítě a z baterie je zajištěno pokrytí odběrových špiček a plnění funkce ultrarychlého nabíjení s výkonem až 180 kW. V praxi to znamená, že i v místech, kde je aktuálně AC dobíjecí sloupek 2×22 kW, může být stanice s výkonem 180 kW,“ řekl Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO. Projekt je primárně zaměřen na snížení energetické náročnosti a optimalizaci v podmínkách THMP. Podle předsedy představenstva Tomáše Jílka jde však zároveň o typizované řešení, které bude společnost testovat a hodnotit z hlediska efektivity provozu, monitoringu a dálkového řízení celého systému. „Bude-li toto řešení fungovat tak, jak očekáváme, jsme připraveni jej nabídnout dalším společnostem nebo městským částem,“ doplnil Jílek.
Parkování u jaderné elektrárny
Společnost ČEZ se podílela na vybudování dalších dvou největších carportů v Česku. Ten největší se nachází u Jaderné elektrárny Dukovany. Zastřešení 322 parkovacích míst, které tvoří 2598 oboustranných fotovoltaických panelů, schopných využívat i spodní stranu při odrazu světelných paprsků od zaparkovaných aut, energetici dokončili v létě a jeho výroba je schopna pokrýt celoroční spotřebu téměř tří stovek domácností. Za rok vyrobila 877 823 kWh bezemisní elektrické energie a díky příznivému osvitu v letošním roce překonala původně očekávaných 850 000 kWh.
Dvě stovky míst ve Zbrojovce
Druhé největší parkoviště s fotovoltaikou instaloval ČEZ v Uherském Hradišti v areálu České zbrojovky. Instalovaná fotovoltaická elektrárna má celkový výkon 474 kW a vyrobí 486 MWh bezemisní elektřiny za rok, která je spotřebována v areálu zbrojovky. Díky odběru elektřiny z fotovoltaické elektrárny se Česká zbrojovka podílí na snížení škodlivých emisí o 260 tun ročně. Fotovoltaika se skládá ze 718 solárních panelů a zaparkuje pod ní téměř 200 aut.