Nový nástroj má usnadnit přechod k dodavateli elektřiny

Získat nového dodavatele elektřiny je možné prostřednictvím tzv. srovnávačů, tedy internetových portálů, kde lze získat hned několik cenových nabídek najednou. Ušetřeno.cz nyní ke změně dodavatele nabízí digitální nástroj.
Do budoucna by měla čtvrtina uživatelů Ušetřeno.cz měnit dodavatele pouze digitálně | zdroj: Unsplash

Srovnávače energií usnadňují výběr nejvýhodnější nabídky

Na srovnávači lze zadat několik důležitých parametrů, jako je distribuční území, distribuční sazba, hodnota jističů a v jeden okamžik lze zjistit, jaké jsou pro toto zadání nabídky. Pokud si zákazník některou nabídku vybere, lze ji poptat. U tarifů, které srovnávač prodává (to nejsou zdaleka všechny, ale jen několik vybraných, se kterými má srovnávač smlouvu), je možné srovnávač požádat, aby pomohl zákazníkovi se změnou dodavatele.

Urychlení změny dodavatele elektřiny

Původního dodavatele je totiž třeba nejprve vypovědět, a to zejména u fixovaných úvazků včas, aby nedošlo k automatickému prodloužení původní smlouvy. Dále je třeba současně podepsat smlouvu s novým dodavatelem a vše sladit tak, aby to na sebe vzájemně navazovalo. K tomu byla třeba osobní účast a hlavně podpis zákazníka. To se často řešilo tak, že kurýr vozil zákazníkovi velmi důležité materiály a ten je poté podepisoval třeba na ulici: „Když jsem v roce 2019 přebíral vedení společnosti Ušetřeno.cz, sjednávání smluv s dodavateli energií probíhalo zcela jinak. Vše bylo zdlouhavé a časově náročné, obvykle to trvalo týdny, někdy dokonce měsíc. Pamatuji si, jak za mnou přijel kurýr se smlouvou na změnu dodavatele, kterou chtěl podepsat na kapotě auta. O pět let později můžeme klientům nabídnout ucelenou službu, která umožňuje na jednom místě porovnávat ceny i si sjednat výhodnější smlouvu. A to do velké míry automatizovaně při zachování maximální míry srozumitelnosti i bezpečnosti,“ říká Petr Hošek, generální ředitel Ušetřeno.cz. Nový nástroj ENE Online umožní nahrát fakturu, systém si z ní vyčte potřebné parametry pro nabídku a následně tuto nabídku předloží. Pokud má klient o nabídku zájem, lze ji poptat a sjednat digitálně, včetně podpisu online. Vše tak trvá několik minut místo měsíce.

Digitalizace nabídky elektřiny, klienti ale chtějí operátory

V posledních letech se portálu Ušetřeno.cz podařilo tento proces postupně zcela digitalizovat. A to i díky ochotě dodavatelů energií, kteří umožňují využívat digitální podpisy a další digitální nástroje. Je ale stále velký rozdíl mezi prodejem například autopojištění, které si většina zákazníků sjednává online zcela bez problémů a sjednání dodávky elektřiny. Do roku 2030 by Ušetřeno.cz chtělo, aby si pouze digitálně sjednávala svého dodavatele až čtvrtina zákazníků. To se může zdát na první pohled celkem málo. Zkušenosti z trhu ale ukazují, že zcela samostatná objednávka elektřiny je zatím velmi řídká. Prakticky každý zákazník potřebuje v případě rozhodování se nad několika možnostmi někoho, kdo je jim ve výběru nápomocný. Operátoři call center srovnávačů nebo dodavatelů elektřiny se tedy zcela jistě nemusí ještě velmi dlouho o svá míst bát.

Související článek

Češi podceňují úspory: Fotovoltaika ušetří až trojnásobek odhadovaných částek!

V Česku je stále obrovský prostor na energetické úspory. S těmi vlastně teprve začínáme. Prim přitom hraje fotovoltaika, ačkoliv se stát snaží domácnosti tlačit v ...