Plat až 300 tisíc měsíčně. Co by měl umět prodejce fotovoltaiky? 

Kdo by nechtěl mít příjem 300 tisíc korun měsíčně? U obchodních zástupců pro prodej fotovoltaiky donedávna nic neobvyklého. Co by měl umět kvalitní prodejce FVE, případně tepelných čerpadel?
Prodejci FVE mají zpravidla vysoké odměny. Musí toho ale hodně umět | zdroj: Shutterstock

Vysoké příjmy

Loňský rok, který nastartoval boom výstavby fotovoltaických elektráren znamenal i velkou poptávku po schopných obchoďácích. Obchodně techničtí zástupci nezřídka vydělávali i více než půl milionu korun měsíčně. Někteří si dokonce platili osobního řidiče, aby stíhali zpracovávat nabídky cestou autem. I nyní nabízejí firmy vysoké výdělky. „Hledáme obchodně-technického zástupce, který bude mít na starost jednání se zákazníky a prezentaci naší společnosti v oblasti fotovoltaických elektráren a tepelných čerpadel. Příjem: 100 000 až 300 000 Kč,“ nabízí například firma Acetex. „Přidej se do obchodního týmu! Hledáme energické obchodníky, kteří dokáží dobře prezentovat firmu. Na oplátku nabízíme mzdu 90–150 tis. Kč/měsíc, ale dostat se můžeš ještě dál,“ zní nabídka od firmy Schlieger.

Co by prodejci měli umět

Inzeráty na nábor nových zaměstnanců jsou většinou podobné: ukončené SŠ, nejlépe technického směru, obchodní zkušenosti z oblasti fotovoltaiky a příjemné vystupování, předchozí zkušenosti v obchodu je výhoda, a časová flexibilita. Jak to ale vypadá v praxi? Rozdíl je ve velikosti firem. V menších znají majitelé všechny své zaměstnance, ve větších mají propracované systémy hodnocení. Podle všech námi oslovených firem je pozice obchodně technického zástupce klíčová, jak pro vypracování kvalitního projektu fotovoltaické elektrárny, tak pro následnou realizaci. „Když obchodní zástupce odvede při obhlídce špatnou práci, zanedbá některé důležité věci, tak se instalace ve výsledku může firmě prodražit, a to nikdo nechce,“ říká pro Solární magazín (SM) Karel Náprstek z firmy Woltair. Podle jeho slov je v těchto případech jedno, jestli se jedná prodej fotovoltaiky, nebo tepelného čerpadla. „Správné posouzení na místě je extrémně důležité,“ dodal. Tato rychle rostoucí firma realizuje přibližně 300 instalací FVE a tepelných čerpadel měsíčně. U podobně velkých firem je důležité pravidelné školení, logistika a kontrola. Řada z nich si vyvinula vlastní systémy kontroly, které fungují online.

Nejsou to prodejci pojištění

Menší firmy nemusí vytvářet složité mechanismy kontrol. Všichni se vzájemně znají. „Mít flotilu provizních obchodníků, pro které je jediná motivace provize, nemůže být funkční,“ říká pro SM Petr Pešek ze společnosti Pešek Mudra. „Tohle může fungovat možná ve finančnictví a pojištění, ale rozhodně ne ve fotovoltaice na rodinné domy“, dodal. Podle jeho názoru by primárně měl obchodník fotovoltaice jako takové celkově rozumět. „Náš obchodník se dostal do té pozice tak, že u nás napřed pracoval jako technik, pokládal a zapojoval panely, protahoval trasy, řešil na místě všechny technické detaily,“ dodal Pešek. Podle Roberta Vágnera ze společnosti Solar baron je důležitá i příprava před výjezdem obchodníka na místo. Hodně věcí se dá podle něj dělat takzvaně od stolu. „Dokážeme navrhnout počet panelů na střeše, můžeme se podívat na to, jakou má ten klient spotřebu, umíme mu navrhnout s hrubší přesností jaký výkon fotovoltaiky by byl pro něj optimální,“ dodává. Následné schůzky na místě jsou vlastně dvě. Jede tam obchodník, který řeší třeba hrubou stavební připravenost, co se kde umístí a podobně. „Kolikrát z té schůzky odjedeme a řekneme, nezlobte se, tady to není možné zrealizovat. Jestli vám to někdo slíbil, tak ať vám to udělá.“ říká Vágner.  Pak následuje realizační prohlídka a tam jezdí elektrikář, který potom zadává práci montážním partám, které montují panely na střechu a provádí elektroinstalaci“, dodal. Obchodní zástupce je, podle názoru Michala Krčmáře z firmy Energosolar, nejdůležitější článek celého řetězce. „Nejen na začátku, ale v podstatě po celou dobu realizace. Je to on, kdo navazuje vztah se zákazníkem, kdo sbírá od zákazníka prvotní informace,“ říká Krčmář. Podle něj je díky boomu na trhu obchodníků, kteří se fotovoltaice věnují hodně. „My nabíráme jen ty s delší praxí. Následně je proškolíme na náš systém práce a samozřejmě průběžně kontrolujeme,“ uvedl.

Související článek

Elektromobil a fotovoltaika: jak solární elektrárna mění budoucnost elektromobilů?

Elektromobilita rezonuje Evropskou unií. Je jen otázkou času, kdy masivně přibude automobilů na elektrický pohon. Jakým způsobem se dá využít fotovoltaika pro nabíjení elektromobilů? A ...

Copyright © 2023 Solarnimagazin.cz

Web vytvořila digitální agentura WebWorld.cz