Podmínky dotací: Proč není možné sdílet elektřinu z wallboxu?

Od srpna by v České republice mělo začít fungovat sdílení elektřiny. Proč není možné sdílet svou nabíječku na elektromobil s jiným uživatelem, ačkoliv by to dávalo hned z několika důvodů obrovský smysl? Bohužel, pokud jde o nabíječku, kterou jste si pořídili díky dotacím, pak jste v jejím používání omezení.
Ilustrační foto | zdroj: Unsplash

Wallboxy jsou významnou součástí tzv. flexibility spotřeby elektřiny. Právě do baterie elektromobilu lze například uložit elektřinu, která je v určitý moment za velmi nízké, nebo dokonce záporné ceny. Skvěle lze také optimalizovat propojení mezi fotovoltaikou a wallboxem – ne nadarmo se stále častěji zdůrazňuje, že doma vyrobenou elektřinu je nejvýhodnější si doma také spotřebovat. Z tohoto pohledu by tak dávalo velký smysl svůj wallbox propůjčit ostatním, aby si u vás svůj elektromobil nabili a vás zbavili elektřiny. Bohužel to není v současné době možné.

Podmínka udržitelnosti
Na pořízení wallboxu je možné čerpat dotace. Pořízení domácí nabíječky je možné například díky dotaci Nová zelená úsporám. Pokud se financuje pořízení nabíječky tímto způsobem, je třeba počítat s určitými omezeními: „Každá dotace má ve svých podmínkách tzv. udržitelnost. Tedy dobu, kdy nesmíte stroj, auto prodat, opustit halu, budovu a tak podobně. A prozatím u všech dotačních titulů je po dobu udržitelnosti zákaz veřejného poskytování nabíjení, jedno zda zdarma nebo za úplatu,“ upozorňuje Radovan Burkovič z Asociace elektromobilového průmyslu. Ten dále poukazuje na to, že toto opatření je pro všechny vlastně škodlivé: „Doba udržitelnosti je pak různá – 3, 5, ale i 10 let, jak je právě v podmínkách Nové zelené úsporám. Pro firmy to je obvykle 3 nebo 5 let. Čili máme tu nabíječky, podpořené z veřejných peněz všech, ale které smí využívat jen dotyčná firma/občan. I kdyby se rádi podělili.“

Kdo může nabíječky z dotací využívat?
Zákaz poskytování nabíječek jde až za hranu rozumu: „Ani zákazníci firmy nabíječky nesmí využívat, už to je nonsens – kdo jiný asi do areálu firmy jezdí, že? A u NZÚ a občanů pak není jasné, zda mohu nechat nabít bratra, otce, tchýni, ale strejdu už ne, nebo nikoho, protože všichni bydlí jinde a jsou tedy veřejnost. To je podle ASEP nelogické a hlavně nehospodárné nakládání s dotací a veřejnými penězi. Jedna koruna vydaná státem může podpořit celou komunitu elektromobilistů, ale dle podmínek dotace nesmí,“ konstatoval Radovan Burkovič.

Nabíjení elektromobilu zdarma
Je to velká škoda, protože nabíjení elektromobilů na soukromých nabíječkách by nemuselo být ani za úplatu, ale zdarma:„Proč by někdo dával nabíjení zdarma? Protože má spotové ceny a tudíž jsou části dne a týdne, kdy mu za odebranou elektřinu dodavatel paradoxně zaplatí. Takže pokud poskytne nabíjení zdarma nabíjejícím elektromobilistům, dostane to zaplaceno z trhu prodeje elektřiny.“

Ukázka přetrvávající tuposti
Podpora výstavby dobíjecích míst nemá rozumnou koncepci: „Vedle nich existují tisíce dalších míst pro nabíjení EV u firem a rodinných domů, podpořených z veřejných peněz EU nebo ČR. Bohužel díky hloupým podmínkám dotačních programů a Nové zelené úsporám je nesmíte po dobu 3-10 let nabídnout veřejnosti pod hrozbou vrácení dotace. I když jsou volné a právě na nich nenabíjíte. To je smutná ukázka přetrvávající tuposti politiků napříč politickým spektrem a vyhazování veřejných peněz oknem, kdy tato nabíjecí místa leží ladem,“ uzavřel Radovan Burkovič.

Související článek

Evropské automobilky v panice. Čína chrlí elektromobily ve velkém!

Elektromobily se v Evropě neprodávají tak, jak by si výrobci představovali. To vede k neobvyklé situaci: elektrické vozy se hromadí v hlavních evropských přístavech a ...