„Jde o událost, ze které máme velkou radost, protože to bude mít synergický efekt s benefitem pro všechny strany. Skupina SolidSun získává silného partnera na poli energetiky a společnost PRE posílí na východě republiky, tedy na místech, kde instalujeme. Největší benefit z toho ale bude mít samozřejmě zákazník,“ řekl v úvodních slovech Rafaj v návaznosti na spojení s PRE.
Skupina SolidSun se zaměřuje na instalaci a servis fotovoltaických elektráren nejen pro rodinné domy, ale také pro firmy. Zároveň dodává elektřinu a plyn pro oba segmenty. Jenže právě v oblasti rodinných domů se dnes fotovoltaice příliš nedaří, pokud srovnáme počet instalací v kontextu „zlatých“ let, které bychom jinými slovy mohli označit jako solární boom.
Mediální mýty
„Za naši hlavní divizi pro rodinné domy můžeme potvrdit, že letošní rok je určitě stagnující. V minulých letech jsme si zvykli na netradičně vysoké objemy instalací. Možná by se dalo říct, že se vracíme do normálu,“ popsal Rafaj aktuální situaci.
„Dříve jsme si mohli mezi zákazníky vybírat, protože nasycenost trhu byla mnohem menší. V první linii přicházeli především ti, kteří spatřovali technické benefity systému,“ doplnil.
Dnes se dodavatelé fotovoltaických elektráren potýkají s trošku jinou skupinou zákazníků, kterou ovlivňují především mýty o poruchovosti. „Edukace je v tomto smyslu velice důležitá. Na sociálních sítích, ba dokonce i v médiích můžeme vidět spoustu zavádějících informací ohledně fotovoltaických systémů. Narážím například na problémy s hořlavostí nebo výbuchy baterií, které značně komplikují zvýšení zájmu o technologii,“ podotkl Rafaj a dodal vzápětí, že fotovoltaika začíná být vnímána až neprávem jako riziková.
Značný podíl na tom také nese technická nepřipravenost instalačních firem. V současné době na jejich rizikovost upozorňuje respektovaný portál Refsite, na kterém si můžete přečíst nezávislé reference od zákazníků. Skupina SolidSun si drží 96procnentí hodnocení a k přečtení je až 200 pozitivních recenzí.
Firemní trh
Zatímco poptávka u rodinných domů klesá, zvedají se realizace v sektoru malých firem, které vyrovnávají úbytek příležitostí. „Bavíme se v té škále 20 až 50 kW, kde máme aktuálně až čtyřnásobný růst,“ konstatoval Rafaj.
„Zároveň tady máme silný segment velkých firem. V České republice se především jedná o střešní instalace, kde zažíváme poslední tři roky konstantní růst zájmu. Jako techničtí nadšenci se velice těšíme, až se to bude týkat také bateriových úložišť, doteď je to pořád jen o síťových instalacích,“ predikoval budoucí směr.
Více se dozvíte například o klientské zóně v Solárním podcastu, a to včetně komunikace se zákazníkem na platformě, kterou se odlišují od konkurence. „Většina chytrých řešení se zabývá pouze řízením fotovoltaiky. Věřím, že se nemýlím, když řeknu, že jsme z instalatérských firem jediní, kteří pojali aplikaci jinak. V první řadě ji máme jako komunikační platformu a nástroj pro budování vztahu se zákazníkem,“ shrnul technický ředitel skupiny SolidSun Svatomír Rafaj.