Právník zastupující klienty EH Malina a FG Energy: Prevence vyřeší devadesát procent problémů

Problémy při realizacích fotovoltaických elektráren mohou nastat, pokud jsou nesprávně sestavené smlouvy, nesplněné závazky ze strany realizátorů, nebo je špatně odhadnut čas návratnosti. Poslechněte si podcast s Pavlem Cinkem z advokátní kanceláře Cink a partneři, která mimo jiné zastupuje poškozené klienty společností EH Malina a FG Energy.

Ukázky odpovědí advokáta Pavla Cinka z advokátní kanceláře Cink a partneři:

„V době, kdy narostla cena energií, hledala řada lidí variantu, jak se stát soběstačnými, nebo jek snížit náklady na energie vybudováním fotovoltaiky. Ti lidé vzali často své poslední úspory, nebo si půjčili peníze na její vybudování. A v té době na trhu bylo poměrně málo firem, které byly schopny to v rozumném čase udělat. Firmy zareagovaly tak, že dávaly nabídky, že vše zrealizují v relativně krátké době. Lidé složili zálohy, podepsali smlouvy, které kolikrát ani nečetli, protože jediný parametr, na který slyšeli, bylo, jak rychle je schopen mi někdo tu fotovoltaiku udělat. Nyní, na základě problémů, které na trhu vznikly, se na nás obrací s tím, že mají zaplacenou zálohu a nemají buď zrealizováno vůbec, a nebo mají nějaký stav rozpracovanosti a nemají tu zakázku dokončenou“.

Poškození klienti

„V podstatě jsou dvě kategorie poškozených klientů. Ta první je v situaci, kdy má složenou zálohu. Už je dávno po lhůtách, kdy měla být realizována instalace. Fotovoltaická elektrárna však postavena není, a není ani započatá realizace. Druhá kategorie už má něco vybudováno, panely jsou namontovány, ale není to dokončeno. Aby bylo možné to dotáhnout, provést připojení k síti, je třeba řešit i věci, které vyplývají ze smlouvy, jako je například výhrada vlastnictví. Tato výhrada znamená, že až do zaplacení celé částky, vše patří té dodavatelské  společnosti, nebo té realizační společnosti atd“.

Kontrola smluv vyřeší 90 procent problémů

„Z našeho pohledu prevence vyřeší devadesát procent problémů s minimálními náklady a předejde spoustě problémů do budoucna. Typicky za námi třeba chodí klienti, kteří chtějí realizovat fotovoltaickou elektrárnu, přinesou smlouvu, my posoudíme, co v ní z našeho pohledu je bez problémů, kde je něco, co může vyvolávat do budoucna problémy a doporučíme změny. Máme zkušenost, že většina firem na to jednání slyší. Není to nic  neobvyklého, není to v režimu, musím podepsat smlouvu tak, jak je.

Ujednání ve smlouvách

„Co se dnes podceňuje, jsou ujednání, které se týkají skutečné návratnosti investice. Častou zkušeností je situace, kdy realizační firma nabízí nějaké podmínky a návratnosti, ale tyto parametry nejsou následně splněny. Proto je třeba se zabývat tím, aby bylo písemně ve smlouvě podchyceno to, co někdo slibuje. Ta smlouva je potom dokument, od kterého se můžeme odrážet. Jde o zachycení toho, co je slibováno.“

Jak na zálohy za FVE

„Já bych šel modelem postupných záloh, nějaká záloha třeba kolem 15 % při uzavření smlouvy, aby ta společnost měla jistotu, že to, myslím vážně. Pak bych to navázal na jednotlivé části procesu z hlediska nákupu materiálu z hlediska zahájení, zprovoznění a určitě by podstatná část měla zůstat nakonec. Poté, co jsou předány veškeré revizní zprávy, dokumentace a tak dále.“

Související článek

Fotovoltaika zažívá zkrácení čekacích lhůt a stabilizaci trhu

Fotovoltaiku si můžete objednat i od velkých dodavatelů elektřiny, jako například od společnosti E.ON. Podle Ondřeje Hájka, vedoucího oddělení zákaznických řešení pro domácnosti společnosti E.ON ...