Primátor Plzně Roman Zarzycký sdílel obrázek z parkoviště, kde bylo několik ohořelých vraků a spáleniště: „Potvrzeno! Parkování vedle elektromobilů může způsobovat globální oteplování. Je to samozřejmě nadsázka, nikomu se nic nestalo.“ Šlo o fotografii ze španělské Andalusie, kde primátor právě pobýval.
Ani jedno vozidlo nebylo elektromobil
Plzeňský radní za TOP 09 David Soukup si všiml, že ani jedno z vozidel nebylo elektromobilem: „Dnes jsem zjistil, že primátor města Plzně Roman Zarzycký (ANO) cíleně pro zisk lajků šíří na sociální síti Facebook lež. Co se stalo? Primátor dal fotku z parkoviště ve Španělsku. Konkrétně je to parkoviště u golfového hřiště, kde zřejmě pobýval a tvrdí, že hořel elektromobil. Nenašel jsem žádný článek, který by to potvrzoval. Naopak jsem našel i video, kde je patrné, že se jedná o čtyři vozidla se spalovacím motorem. Ani jedno nebyl čistý BEV. Vozidlo u kterého se zřejmě za zábranami vyfotil je Mini Cooper, který má výfuk, tedy nejednalo se o EV. Zbývají vozidla jsou BMW 3 (má výfuk, není EV), Ford EcoSport (není EV) a Hyundai i30 (není EV).“
Auto prý dali do kontejneru
V příspěvku dále primátor Plzně uváděl, že spalovací BMW 3 museli hasiči dát do speciálního kontejneru: „Auto, které zahořelo, stálo na tom místě, kde stojím já a museli ho odvézt ve speciálním kontejneru.“
Tento příspěvek měl primátor Plzně na svém Facebooku celý víkend. Poté, co vzbudil pozornost, a byl konfrontovaný s tím, že na obrázku jsou jen vozy se spalovacím motorem, příspěvek smazal, aniž by šířenou informaci nějak upravil, nebo se za ni omluvil.
Podle radního Davida Soukupu jde o primátorův boj proti elektromobilitě: „On i radní pro Smart City veřejně opakují, že jsou odpůrci elektromobility. Nikomu jeho názor neberu, nicméně se vyhrazuji proti dezinformaci, zejména z úst vysoce postaveného politika v našem městě, který má zásadní vliv na rozvoj města.“
Nedostatek dobíjecích stanic na sídlištích
V Plzni prý stále schází dostatečná dobíjecí infrastruktura: „Město obdrželo nabídku na vybudování základní sítě dobíjecích stanic z evropských fondů a nic by ho to nestálo. Rozvoji infrastruktury se věnuji delší dobu a jsem přesvědčen, že město by mělo být pro všechny a umožnit dobíjení těm, kteří si chtějí elektromobil pořídit, i když bydlí na sídlišti. Navíc nyní je možnost, že by to bylo pro město bez nákladů,“ uvádí Soukup.
„Město by nemělo budovat velké množství investičně nákladných rychlonabíjecích (DC UFC) stanic, ty už nyní budují komerční subjekty a jejich počet v Česku roste. Již nyní jsou na hlavních komunikacích, tak i u benzínek či obchodů. Naopak by mělo umožnit vybudovat hustou síť pomalého (AC) nabíjení zejména na sídlištích a parkovištích, aby si uživatel mohl svůj vůz nabít přes noc v blízké vzdálenosti od jeho bydliště,“ dodává.
Přitom podle společnosti ČEZ zájem o dobíjení elektromobilů u stojanů v Plzeňském kraji v loňském roce výrazně vzrostl. Řidiči zde načerpali o 83 % více energie než v roce předchozím. ČEZ aktuálně provozuje v Plzeňském kraji 45 veřejných dobíjecích stanic, což je o 15 % více než v roce 2023. V uplynulém roce řidiči zastavili u stojanů ČEZ k dobíjení více než 19 tisíckrát, což představuje meziroční nárůst o 75 %.
Zdroje: David Soukup, Roman Zarzycký