Recenze fotovoltaických dodavatelů: Jak odhalit ty důvěryhodné?

Investice do vlastní fotovoltaiky není malá. Problémy některých dodavatelů ukazují, jak je důležité správně si vybrat. Zájemci o fotovoltaiku proto často využívají recenze dodavatelů na internetu.
Ilustrační foto | zdroj: Getty Images

Internet – studnice informací

Internet je považovaný za velmi důležitý nástroj při výběru dodavatele fotovoltaiky. Právě odsud čerpáme většinu informací o tom, jak si dodavatele vybrat a případně si jednotlivé dodavatele lustrujeme. Jak ho využívat aktivně a dobrat se co nejlepších výsledků? Na tom, aby si lidé vybírali skutečně důvěryhodné firmy, které dostojí svým závazkům, má kromě zákazníků zájem i stát. Jednak do oboru proudí velkorysé dotace, dále jde o velký náklad pro samotného zákazníka. Pokud bude investice zmařena, bude pro něj velmi těžké si znovu fotovoltaiku pořídit. Proto prakticky každý, kdo si chce fotovoltaiku pořídit, si začne informace o dodavateli vyhledávat na internetu. Vyhledávací výrazy na Google a Seznamu ve spojení jména dodavatele a recenze jsou velmi hledané výrazy v řádech deseti tisíců zadání měsíčně. Kde všude lze najít informace o realizacích konkrétního dodavatele?

Recenze na stránkách dodavatelů

Dodavatelé se velmi často pyšní svými realizacemi přímo na svých webových stránkách, případně na sociálních sítích. Prezentace těch větších dodavatelů jsou většinou ve formě video recenzí a jsou vyvedeny velmi profesionálně. Menší dodavatelé nabízejí alespoň fotogalerii z instalace s popisem. Vždy se jedná pochopitelně pouze o pozitivní recenze, které vytvářejí dodavatelé sami. Ty, kterými se chtějí pochlubit se zákazníky, kteří byli spokojeni a s recenzí a fotografiemi souhlasili. Těžko zde tedy očekávat nějakou kontroverzi.

Recenze na webových recenzních portálech

Na internetu najdeme mnoho stránek, které o sobě tvrdí, že se zabývají recenzemi, ale při bližším poznání lze zjistit, že jde o zcela reklamní stránky. Fungují tak, že si zde zadavatel zaplatí reklamu a dostane se mu článku s popisem služeb či produktu konkrétního obchodníka. Podobné „recenze“ si nechávají zpracovat i prodejci fotovoltaiky. Vzhledem k tomu, že jde o službu, kterou si objednali a uhradili, i zde se těžko dočkáte nějaké negativní zmínky. Zdůrazňují se pouze pozitivní aspekty dodávky.

Recenze zákazníků na sociálních sítích

Jako nejzajímavější se zdají recenze skutečných zákazníků, které lze najít na internetu na mnoha místech. Jednak jde o facebookový profil společnosti, kam může psát své komentáře či přímo recenze kdokoliv, kdo je na Facebooku registrovaný. Zatímco komentáře uživatelů k příspěvkům dodavatel může mazat a diskusi tak řídit podle sebe, recenze již mazat nemůže. Na sociálních sítích fungují také specializované recenzní stránky, které údajně založili nestranní zákazníci, což ale není úplně snadné prověřit. Například facebooková skupina Schlieger Recenze se nyní zmítá v hádkách o to, kdo sem dosadil své zástupce a recenze tedy nemusí působit důvěryhodně.

Recenze fotovoltaiky na mapách

Dále je možné vepsat recenzi na Google mapách. Zde se nenacházejí jen recenze restaurací a obchodů, ale jakéhokoliv subjektu, který zde má uvedenou svou adresu. Mnohé firmy toto místo opomíjejí sledovat, proto právě zde lze najít ty nejotevřenější recenze, které unikly smazání. Podobně lze recenze přidávat na mapách od Seznamu. Recenzi najdete velmi snadno, stačí pouze do řádku pro vyhledávání zadat jméno společnosti, případně ještě její adresu.

Ověřené recenze – refsite.info

Další možností je využít stránek, které nabízejí ověřené recenze od zákazníků. Tyto stránky si recenze prověřují, například Voltaico.cz pomocí smluvní dokumentace či dalšími doklady od autora recenze. Ostatní neoznačené recenze jsou ověřovány pouze ověřením telefonního čísla autora recenze. Ověřené recenze dodavatelů fotovoltaiky, tepelných čerpadel a systémů pro rekuperaci nabízí stále rostoucí stránka refsite.info. Ověřené recenze skutečných zákazníků zde přibývají každým dnem, takže jde v současné době o nejširší databázi nezávislých recenzí u nás. Recenze ověřuje samotný provozovatel webu. Pokud nejde o ověřenou recenzi, nezapočítává se do celkového hodnocení firmy. Hodnocení probíhá navíc v čase, provozovatel stránek se dotazuje po určité době znovu a zjišťuje aktuální spokojenost. Recenzenti jsou navíc motivováni, aby recenze vytvářeli, tím, že jim web poskytne další servis. Pokud zde zatím není recenze na určitou firmu, lze využít hlídacího psa. O tom, že se jedná o portál se skutečně velkou váhou, dokládá i to, že je uváděný například na webu Ministerstva životního prostředí nebo Státního fondu životního prostředí, jako báze, odkud lze čerpat zkušenosti.

Falešní zákazníci

Mezi dodavateli fotovoltaik zuří poměrně litá bitva a oni sami velmi dobře vědí, že právě recenze jsou pro ně klíčové. Proto i zde může docházet k poněkud nečestnému jednání. Jednak si mohou dodavatelé psát navzájem negativní reakce, často z podvodných profilů lidí, kteří neexistují, stejně tak si mohou psát sami sobě reakce pozitivní. Proto je vhodné prozkoumat i toho, kdo recenzi vepsal, zda je jeho profil aktivní a nevypadá smyšleně. Firmy naprosto běžně žádají o pozitivní recenze na vyhledávačích a sociálních sítích své známé, případně si dokonce pozitivní reakce kupují od specializovaných firem.

Související článek

Výstavba velkých solárních parků a větrných farem zrychlí, slibuje návrh zákona

Povolení výstavby velkých solárních parků nebo větrných farem v Česku by mělo zrychlit. Počítá s tím návrh zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie, který ...