Řešení drahé elektřiny, nebo nebezpečí? Spotové tarify velcí hráči nedoporučují

Je spotový tarif budoucnost energetiky, nebo jde o nebezpečí, které může zákazníka hodně stát? Velcí dodavatelé elektřiny varují, zatímco například Delta Green, dodavatel a poskytovatel služeb, které souvisí s odpovědnou spotřebou elektřiny, v něm spatřuje řešení současných vysokých cen.
Spotový tarif se jeví jako vhodné řešení pro zákazníky, kteří se v energetice orientují | Zdroj: Getty Images

Spotové tarify odrážejí aktuální cenu na burze elektřiny a mění se každou hodinu. Cena elektřiny na burze je nejvyšší typicky večer, když lidé přijdou domů a elektřinu začnou spotřebovávat. O spotovém tarifu se začalo mluvit prvně před pár lety v souvislosti s energetickou krizí, povědomí si získává ale až nyní.

Podle společnosti Delta Green lze díky tarifu výrazně ušetřit: „Data ukazují, že spotové tarify byly v posledním roce o víc než 50 procent výhodnější než fixované. Ale před dvěma roky jsme tato čísla v ruce ještě neměli, lidé o spotu nic nevěděli a atmosféra byla tehdy úplně jiná než dnes,” uvedl Jan Hicl, spolumajitel a produktový ředitel, Delta Green. „Zpětně jsme spočítali, že kdyby naši zákazníci tehdy zůstali na fixovaných cenách, zaplatili by při stejné spotřebě dvakrát více než na spotu,” dodal.

Spot musí nabízet povinně

Spotový tarif dnes nabízí povinně každý větší dodavatel elektřiny. „Máme legislativní povinnost tento typ produktu ve své nabídce mít. Legislativa ukládá dodavateli (s více než 200 000 odběrnými místy) povinně od 1. 7. 2024 poskytnout produkt s dynamickým určením ceny pro odběrná místa s průběhovým měřením. Další povinností je k tomuto produktu přikládat poučení, aby si zákazník před jeho sjednáním mohl uvědomit rizika s ním spojená,“ uvádí Karel Hanzelka, tiskový mluvčí PRE.

Zákazníci příliš zájem nejeví

Spotový tarif je zatím mezi zákazníky zastoupený jen velmi málo. „Spotový produkt pro domácnosti nabízíme od 1. července 2024 a zatím si jej sjednaly desítky klientů. V naší produktové nabídce tedy patří spíše k okrajovým z pohledu zájmu zákazníků,“ prohlásila Alice Horáková, mluvčí ČEZ Distribuce. „Jde o velmi malý podíl. Řádově jde jen o jednotky zákazníků z celkového počtu zhruba 720 tisíc odběrných míst v segmentu B2C,“ sdělil Solárnímu magazínu Karel Hanzelka.

„Spot volí jen minoritní podíl našich klientů z řad domácností. U elektřiny v segmentu domácností to zdaleka není ani jedno procento. Násobně víc domácností má sjednán produkt Měsíčně se změnou. V segmentu podnikatelů a firem má u komodity elektřina spotový produkt lehce nad 10 procent našich firemních klientů,“ potvrdil Jiří Matoušek, marketingový ředitel Centropolu.

Chytrý elektroměr je nutný

Pro spotový tarif je důležité disponovat chytrým elektroměrem. „Pro spotový produkt je ze zákona povinné průběhové měření spotřeby, protože z výkyvů ceny lze nejlépe profitovat právě ovlivňováním spotřeby, kdy nejvýraznější je směřována do období poklesu ceny, a v době, kdy cena stoupá, se spotřeba naopak utlumuje,“ doplňuje Jiří Matoušek z Centropolu.

Tento elektroměr nemá zdaleka každý. „Obecně jsou tři cesty, jak se k chytrému elektroměru dostat. Pokud se zapojíte do sdílení elektřiny, dostanete ho zdarma a nebudete platit ani za jeho provoz. Pokud máte vyšší spotřebu než 6 MWh za rok, tak vám jej přijde nainstalovat distributor podle harmonogramu, který k tomu mají připravený. A pokud nespadáte ani do jednoho z těchto případů, můžete si o něj požádat, zaplatit si instalaci a pak hradit i měsíční poplatek za provoz. Rychlost instalace určuje ERÚ, na který doporučuju se obrátit pro více informací,“ řekl Solárnímu magazínu Jan Hicl z Delta Green.

Potřeba aktivně přesouvat spotřebu elektřiny

To, že si zákazník objedná spotový tarif, neznamená automaticky, že bude šetřit. „Samotným přechodem na spotový produkt zákazník automaticky šetřit nezačne, je potřeba přizpůsobit spotovému produktu i svou spotřebu – aktivně ji přesouvat do doby s nízkými a negativními cenami,“ varuje Alice Horáková z ČEZ.

Zákazník se musí o ceny elektřiny aktivně zajímat. „Spotový produkt se hodí pro úzkou skupinu erudovaných klientů z řad domácností. Zvolí jej ti, pro něž je energetika středobodem zájmu, sledují trendy na trzích a dokážou na vývoj cen reagovat. Zákazníci se spotem profitují z okamžitého poklesu ceny, zároveň ale čelí riziku náhlého růstu ceny, k němuž může dojít a dochází. Cenové výkyvy oběma směry jsou dnes značné a pokud nelze v odběrném místě účinně regulovat spotřebu s ohledem na aktuální cenu, je nutné počítat s tím, že spotový tarif se oproti fixaci ceny nemusí vyplatit,“ upozorňuje Jiří Matoušek z Centropolu.

S tím souhlasí mluvčí ČEZ. „Obecně tradiční spotový produkt nepovažujeme za vhodný pro běžné domácnosti, protože může být vysoce rizikový. Zákazník na spotovém produktu by měl mít alespoň základní orientaci o fungování trhu s elektřinou, vývoj cen aktivně sledovat a zároveň mu přizpůsobovat svou spotřebu. Cena na trhu se mění v průběhu dne ale i celého roku. Zákazník tedy musí počítat s tím, že může dojít k náhlým cenovým výkyvům (např. způsobeným geopolitickou situací), nebo že v zimě bude mít faktury o dost vyšší než v létě.“

Pro odběrná místa s velkou spotřebou a zákazníky s povědomím

Spotový tarif se do budoucna jeví jako vhodné řešení pro zákazníky, kteří se v energetice orientují, ale zároveň mají také prostor pro přesun spotřeby, neboť elektřiny spotřebovávají velké množství. S tím souhlasí i Jan Hicl z Delta Green.

„Spot je teď výhodný úplně pro všechny, protože i v těch nejdražších hodinách je ve většině případů levnější než fixní ceny. Přechod na spot bych zvážil např. v případě domácnosti, která nemůže mít flexibilní spotřebu a v čase posouvat např. ohřev vody, topení nebo nabíjení elektrovozu. Vařením, úklidem nebo luxováním moc elektřiny nespotřebujete, prostor pro flexibilitu není velký. Zvlášť, pokud jste připojení i na centrální ohřev vody a vytápění,“ řekl na závěr.

Zdroje: ČEZ, Centropol, Delta Green, PRE

Související článek

Elektrárna Dětmarovice zatopí v kotlích tuto zimu naposledy. Její vlastník Skupina ČEZ se zbavuje polských uhelných aktiv

S ohledem na uhelné zdroje a jejich nízký potenciál zisku v budoucnu se ČEZ rozhodl zaměřit na obnovitelnou energii. Vedení proto oznámilo prodej svých uhelných ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.