Řízení vozidel brzy převezme autopilot. Kalifornie je napřed, protože Evropa škrtí automobilky, říká Turek

Poslanecká sněmovna brzy schválí zákon autonomních vozidel. Díky němu by už od 1. července tohoto roku mohli řidiči za určitých podmínek předat řízení autopilotovi. Možné by to bylo na dálnicích, které mají dva a více pruhů s tím, že řidič bude muset zůstat na svém místě a být připraven zareagovat v případě výzvy.
Europoslanec Filip Turek po vyhlášení výsledků do eurovoleb v roce 2024 | Zdroj: Hnutí Přísaha a Motoristé sobě

Autonomní řízení vozidel se dělí do šesti stupňů. Nulový stupeň znamená, že řidič má nad vozidlem plnou kontrolu. První stupeň zahrnuje systémy jako tempomat přizpůsobující rychlost auta podle provozu. Druhý stupeň, ve kterém se nacházíme dnes, umožňuje částečnou automatizaci a současně ovládat rychlost a točit volantem. Třetí stupeň už dovoluje vozidlu převzít řízení za určitých podmínek, řidič tak nemusí sledovat silnici ani držet volant. Ve čtvrtém stupni vůz zvládá samostatné řízení bez přítomnosti řidiče v definovaném prostředí. Pátý stupeň pak představuje plně autonomní vozidlo bez volantu, které může jezdit kdekoli bez omezení.

0. stupeňPlná kontrola řidiče
1. stupeňTempomat, asistent
2. stupeňČástečná automatizace
3. stupeňVůz může převzít řízení
4. stupeňAutonomní podle polohy
5. stupeňÚplný autopilot

Do třetího stupně nás má dostat právě připravovaný zákon. Přesto musí být řidič připraven včas zareagovat, pokud senzory vyhodnotí, že je potřeba, aby opět převzal kontrolu. Na převzetí bude mít deset sekund. Zákon by měl začít platit o půl roku dříve, tedy 1. července 2025, než Ministerstvo dopravy původně plánovalo 1. ledna 2026.

„Toto je důležitý předpoklad, aby se v Evropě mohla dál vyvíjet automobilová výroba, protože kdybychom nevytvořili podmínky pro tento technologický postup, znamenalo by to obrovské omezení pro automobilky, které chtějí sledovat vývoj v Asii a Americe, chtějí sledovat to, co dělá Čína nebo Musk. Proto je důležité vytvořit podmínky pro moderní systémy,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který byl hostem TV Nova v nedělním pořadu Za pět minut dvanáct.

Podle Ministerstva by mohlo uvedení samořiditelných aut na dálnice snížit nehodovost až o 60 procent. „Ukazuje se, že autonomní systémy přispívají k větší bezpečnosti provozu, protože v mnoha případech dokázaly zabránit zbytečným střetům. Častěji chybuje člověk než tyto systémy, které jsou postaveny tak, aby byly opatrnější, než je lidská mysl,“ dodal Kupka.

V některých městech Spojených států jako kalifornské San Francisco nebo arizonský Phoenix již provozují plně autonomní flotily robotaxi. Jednotný regulační rámec pro všech padesát států USA zatím ale neexistuje. Turek v pořadu Za pět minut dvanáct argumentoval, že Státy jsou napřed v důsledku menšího počtu restrikcí. Rovněž zmínil schválení balíčku Fit for 55 během českého předsednictví ve smyslu, že zatímco jiní investují a inovují, my bojujeme s emisními limity, které když automobilka nesplní, může zaplatit až miliardové pokuty, a ztrácíme tak konkurenceschopnost.

„Díky tomu automobilky nemají peníze na to, aby investovaly tak jako třeba Kalifornie. Jinými slovy, Tesla, která funguje perfektně autonomně v Kalifornii, nefunguje v našem prostředí, protože nebylo investováno do systému,“ zhodnotil Turek.

Kdo odpovídá za nehodu

Německo a Francie patří k unijním lídrům v oblasti autonomního řízení a provádějí už první testování. Do jednotné legislativy má ale sedmadvacítka daleko. Přijetí samořiditelných vozů v jednom státě Evropské unie také neznamená, že budou moci majitelé tyto funkce využívat ve státě sousedním.

„V Německu bylo přijato, že pokud automobil jede na autonomní systém, tak zodpovídá výrobce. V momentě, kdy vás auto vyzve, abyste převzal řízení, tak od toho momentu zodpovídá řidič. To je jednoduchý právní rámec, který bychom měli přijmout i my. Než auta budou jezdit opravdu sama v dalších stupních, tak to chvilku potrvá. Nejdřív budeme muset přestat škrtit automobilky,“ zhodnotil europoslanec, načež ministr dopravy Kupka reagoval, že přesně takto je zákon nachystán.

Česká republika zatím nevyrábí žádné autonomní vozy. Pokud dojde ke schválení zákona, v první fázi se budou dovážet auta z Německa, nicméně česká Škoda Auto již avizovala, že na tuzemských modelech pracuje.

Zdroje: MPO, TV Nova

Související článek

Dotace na elektromobily pro celou Evropu. Kupka je proti

Pořízení elektromobilu může být výrazně stimulováno dotačním programem. Ten je ve státech Evropské unie různý, někde není vůbec. Unie proto usiluje o sjednocení podpory napříč ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.