S-Power představil program proti solárním šmejdům. Firma už přes rok pomáhá podvedeným klientům s fotovoltaikou a tepelnými čerpadly

Tisíce lidí, kteří přišli o peníze, a tisíce projektů, které zůstaly nedokončené. Taková je realita kvůli hladovým a nezkušeným dodavatelům, říká zakladatel firmy S-Power Jaroslav Šuvarský. V minulém roce proto spustili program, jehož cílem je pomoci podvedeným klientům a zajistit úspěšné dokončení a předání fotovoltaické elektrárny.
Zakladatel a jednatel firmy S-Power Jaroslav Šuvarský | Zdroj: S-Power Energies

Kdy jste zaznamenal nárůst podvodných praktik? Popsal byste konkrétní případ, který vás podnítil jednat?

V letech 2022 a 2023 do odvětví fotovoltaiky vtrhlo velké množství firem s vidinou rychlého zisku. Je to pochopitelné – poptávka byla obrovská a obchodovat s fotovoltaikami bylo jednoduché. Zájem byl tak brutální, že lidé kupovali prakticky cokoli za cokoli. Prodávalo se s vysokými maržemi, dodací lhůty byly dlouhé a vybíraly se velké zálohy. Čím dál častěji jsme se setkávali s nekvalitními instalacemi, a to od samotného návrhu až po vyřizování dotací. Poslední kapkou byl pád Maliny.

Co podle vás vede zákazníky k tomu, že takové firmě začali důvěřovat?

Mnoho zákazníků přilákala kombinace faktorů – vysoké ceny energií, ekonomická nejistota v důsledku geopolitických událostí a mimořádně propracovaný marketingový přístup těchto firem. Takže jsme tu měli silnou chuť nakupovat, líbivý marketing a za mě trochu i neochotu lidí prověřit si základní informace o firmě, od které chtěli nainstalovat něco, co má fungovat 20 let.

Za mě by si podpisem smlouvy každý a vždy měl zjistit, jak dlouho je firma na trhu, kolik má za sebou instalací, reference (na portálu Refsite, vyhledávači Google, sociální síti Facebook) a ekonomické ukazatele. A pak samozřejmě doporučuji nechat si udělat více nabídek a vybrat řešení, které je nejvíce vyhovující.

Co je horší, že Malinou to nekončí. Poptávka se vrátila do normálu a na trhu je nyní přetlak firem a převis nabídky. To vede k dalšímu křivení trhu. Aby se firmy zachránily, nabízí pod cenou, ale ani to na získání zakázek často nestačí. Už padly další firmy, a pokud se podíváte na Refsite, je tam přes 400 problematických firem, hodně z nich už je v insolvenci. Většina z těchto firem nepřežije zimu, protože pro instalační firmy je to nejnáročnější období. Kvůli povětrnostním podmínkám se nestaví a je potřeba mít vybudovanou rezervu na úhradu mezd, nájmu, faktur dodavatelů.

I to vede firmy, které mají problémy u rodinných domků, k tomu, že se pouštějí do oboru bytových domů. Ten je ale ještě náročnější na odbornost i kapitálovou vybavenost. Už i tam jsou případy, kdy firmy udělaly práci špatně a následně skončily v insolvenci. Jednu takovou jsme přímo opravovali my. Původní firma totiž nebyla schopna vyřídit reklamace a dílo řádně dokončit.

Jak přesně probíhá proces ověřování, musí zákazník splnit nějaké podmínky, aby mohl váš program využít?

Program proti solárním šmejdům je primárně určen klientům, kteří se prokážou podepsanou smlouvou s firmou, která je poškodila nekalými praktikami a dílo nedodala, dodala částečně nebo dodala úplně, ale není dále schopna poskytovat záruční či pozáruční servis. V případě, že dílo nebylo dodáno vůbec, tam se aplikují výhody programu plně.

Pokud je dílo dodáno částečně, je to trochu složitější. V takových případech postupujeme individuálně. Typická situace je, když klient má na střeše panely a nic víc. Řešení navrhneme tak, abychom využili stávající panely na střeše. Doděláme technologii, obstaráme administrativu, vyřídíme dotaci. I tady poskytujeme slevu a nechceme zálohu.

Jindy je hotovo skoro vše, ale firma nezvládla dokončit připojení a vyřídit dotaci. Tam řešíme, zda jsme schopni vzít na sebe záruku za dílo, které jsme neudělali. Závisí to na provedení a také na zvolené technologii. Máme i seznam technologií, které jsme ochotni převzít, pak je tu však mnoho takových, které nepodporujeme. Problém bývá hlavně v tom, že jde často o jednorázově dovezené věci z Číny, které u nás nemají servisního partnera. Tudíž se nedají servisovat. Ale i to má řešení – vždy je možné technologii vyměnit.

V poslední řadě tu máme klienty, kteří sice mají fotovoltaiku v pořádku dokončenou, ale instalační firma nereaguje nebo ukončila svou činnost kvůli insolvenci. Tudíž chybí ten, kdo by vyřešil záruční nebo pozáruční servis, ale i o takové klienty se rádi postaráme.

Vaše firma nabízí až desetiprocentní slevu na veškerou práci a materiál, nulovou prvotní zálohu a platbu až po dokončení a předání fotovoltaické elektrárny. Platí to tedy pouze v případě, že dílo nebylo dodáno?

Přesně tak, tyto podmínky platí v případě, že nebylo dodáno vůbec nic. Ti lidé už většinou zaplatili jednu zálohu, která je nenávratně pryč. Důvěra takových zákazníků je na nule. Proč by měli věřit firmě, která po nich chce zase zálohu? Pokud ale řeknete „platíte, až to doděláme“, funguje to. Co se týče ceny, my jim propadlou zálohu nevrátíme. Elektrárna je tudíž tak jako tak bude stát víc. Snažíme se jim to aspoň nějak ulehčit, a proto ta sleva.

Nově navíc nechceme po klientech celou cenu. Máme na to novou službu, která jim umožňuje zaplatit jen polovinu. Normálně se totiž platí celá cena fotovoltaiky a pak se žádá o dotaci, kterou se klientovi vrátí až polovina uhrazené částky, v některých případech i víc než polovina. My jsme přišli se službou, kterou jsme laicky nazvali „půjčka na dotaci“. Máme smluvního partnera, který v čase, kdy se provádí instalace, uhradí tu část ceny, kterou má pokrýt dotace. Klientovi tak oproti dřívějšku stačí pouze polovina investice. Až se dílo dokončí a klientovi přijde na účet dotační podpora, vrátí ji zmíněné partnerské společnosti. Je to další forma pomoci a ukazuje se, že to lidem pomáhá opravdu hodně. Služba je bezúročná a nevztahují se na ni žádné poplatky.

Kolika lidem jste od spuštění programu pomohli?

Letos jsme pomohli 35 klientům s rodinnými domy a jednomu bytovému domu.

Jaká byla největší výzva, které jste při konkrétní realizaci museli čelit?

Asi největší oříšek je náprava instalace na bytovém domě, kterou jsem už zmiňoval. Jde o bytový dům, který si už před dvěma lety nechal nainstalovat poměrně velkou fotovoltaiku, ale celý systém byl špatně navržený. Dodavatel, kterého si vybrali, očividně nevěděl, co dělá. Tady se opět ukazuje, že bytové domy jsou úplně jiná disciplína než rodinné domy.

Navíc instalační firma do systému navrhla i akumulaci, ale ta opět byla vyřešená špatně a ve své podstatě nikdy neměla možnost fungovat. Tudíž Společenství vlastníků jednotek (SVJ) zaplatilo za drahé baterie, které tam prostě jenom stály a byly plně nabité. V domě nebylo nijak nastavené sdílení k jednotlivým bytům, takže obří fotovoltaika dva roky pokrývala jen nesmyslně malou spotřebu ve společných prostorách. Špatně byly i jistící prvky v rozvaděči, v domě chyběly protipožární ucpávky, nebylo tam vůbec zpracované požárně bezpečnostní řešení, které je u bytových domů nutností. Na střeše byly špatně umístněné panely, některé byly zastíněné a v celém systému nebyl žádný optimizér. To je technologie, která se instaluje pod jednotlivé panely právě proto, aby snížený výkon některého panelu, třeba v důsledku zastínění, neměl negativní vliv na výkon celé elektrárny. Výsledkem byla špatná účinnost celého systému a obří ztráty energie.

SVJ se pochopitelně nechtělo podruhé spálit, takže celý proces trval dlouho a příprava smlouvy se řešila s právníkem. Spolupráce už je podepsaná, ale realizace nás teprve čeká. Doplníme optimizéry, protipožární ucpávky, budeme slučovat odběrná místa, abychom elektřinu přivedli do jednotlivých bytů. Opravíme jističe, napravíme chyby. Celkově tato náprava vyjde na několik set tisíc, takže nejspíš původně cenově výhodná nabídka se tomuto bytovému domu nepříjemně prodraží.

Setkáváte se s psychologickými bariérami u podvedených zákazníků?

Ano, často se setkáváme s nedůvěrou. Právě naše podmínky – žádná záloha, významná sleva a naše historie – klienty uklidňují.

Když jde o dobře provedené instalace, kde chybí servis, protože firmy už nefungují, tam je to s důvěrou jednodušší. Klienti jsou vlastně rádi, že se o ně někdo postará.

Jaké kroky by měl podle vás podniknout stát nebo regulační orgány?

Nejsem zastánce nějakých státních regulací, trh to asi vyřeší. U větších celků, jako je fotovoltaika pro města, obce nebo bytové domy, bych ale zpřísnil podmínky, které musí instalační firmy splňovat, aby se do takových realizací mohly pouštět.

Myslíte si, že medializace příběhů podvedených zákazníků pomáhá?

Rozhodně to poškozuje odvětví fotovoltaik jako takové.

Jaké hodnoty vás vedou v boji proti těmto praktikám?

U mě je nejvýše postavenou hodnotou svoboda a nezávislost. A do svobody a nezávislosti patří i svoboda a nezávislost energetická. Proto podnikám v obnovitelných zdrojích – je to něco, co mi dává smysl, a tím pádem mě to naplňuje.

Já sám mám dům, co má vysokou míru nezávislosti na okolí. A chtěl bych, aby tuto možnost mělo co nejvíce lidí.

Mrzí mě, že tak krásný obor, jako je fotovoltaika, která dává smysl a má prokazatelné přínosy, se musí potýkat se špatnou pověstí. V historii to byli tzv. solární baroni, kteří stavěli obrovské elektrárny s provozními dotacemi, které ale jen zatěžují cenu elektřiny nákladem, který platíme my všichni. Nyní tu máme hladové a nezkušené firmy, které křiví trh kvalitou práce, a nově také ty pády firem.  

A je potřeba, aby tomu lidé důvěřovali. Tak na tom pracujeme a napravujeme, co se dá. Chceme ukazovat, že existují firmy, které nevznikají jen, aby rychle vydělaly. Chceme ukázat, že jsou firmy, které mají dlouhodobější záměr a ten je mnohdy důležitější než peníze.

Co byste vzkázal podvedeným zákazníkům?

Jsme tady, pokud budete potřebovat pomoci, navštivte naše stránky a nechte nám kontakt, my se o vás postaráme.

Zdroj: S-Power Energies

Související článek

Flexibilita je tady! Kolik si vyděláte spotřebou elektřiny v určitý čas?

Sněmovna schválila třetí novelu energetického zákona Lex OZE III. Ta několik let poté, co jsme se zavázali, přináší konečně možnost zapojit domácnosti a firmy do ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.