Parkoviště se solárními panely lze využívat například k dobíjení elektromobilů, kterých v Česku jezdí nyní přes 20.000. K dispozici mají kolem 2300 dobíjecích stanic.
V současné době se solární parkoviště staví zejména na západě Evropy. „I díky elektromobilitě jsou a budou solární carporty ještě více poptávané. Jen za poslední rok evidujeme zvýšení poptávky o více než sto procent,“ uvedl Aleš Damm ze společnosti Greenbuddies Charging, která zmíněným projektům věnuje. Energií z obnovitelných zdrojů na parkovištích lze podle něj částečně pokrýt spotřebu v přilehlých objektech, dobíjení zaparkovaných aut, případně ji lze prodat do sítě.
Zájem o výstavbu carportů jde podle Greenbuddies ruku v ruce s rozvojem elektromobility. Podle odhadu poradenské společnosti Bloomberg New Energy Finance by měl podíl aut na elektrický pohon dosáhnout v roce 2030 v ČR 6,9 procenta, tedy 496.000 elektroaut.
Podle české firmy se v tuzemsku o instalaci solárních panelů na svá parkoviště zajímají hlavně mezinárodní obchodní řetězce jako Albert, Penny Market nebo Lidl, které s tím mají zkušenosti z jiných zemí. Solárními carporty se zabývá i ČEZ, který jeden z prvních tuzemských projektů postavil v areálu jaderné elektrárny v Dukovanech.
Česko by se tak mohlo přidat k řadě evropských zemí, kde solární carporty už vznikly. Některé státy jejich výstavbu i vyžadují. Například Francie podle Greenbuddies loni přijala zákon, který nařizuje provozovatelům nových i stávajících parkovišť s minimálně 80 místy osadit plochy solárními panely. Podobná pravidla postupně zavádí v případě nových parkovišť i některé spolkové země v Německu. Podle studie Fraunhoferova institutu pro solární energetické systémy ISE by z parkovacích ploch mohla pocházet téměř čtvrtina z 215 gigawattů fotovoltaického výkonu, který chce německá vláda instalovat do roku 2030.