Soláry na dálnici? Řada evropských zemí už začala s jejich budováním

Je dálnice ideálním místem pro umístění fotovoltaiky? V Evropě vzniklo několik projektů. Lídrem jsou v tomto oboru Německo a Švýcarsko. Právě zde totiž platí značná omezení pro povrchové instalace.
Fotovoltaika na opěrné stěně ve švýcarském kantonu Appenzell Ausserrhoden | zdroj: K2 Systems

Soláry na dálnici v Alpách

Švýcarský kanton Appenzell Ausserrhoden nechal nainstalovat fotovoltaický systém na opěrnou zeď dálnice, která chrání obchvat v obci Teufen. Projektem se chce kanton přiblížit svému cíli pokrýt do roku 2035 alespoň 40 procent regionální spotřeby elektřiny obnovitelnými energiemi. Celkem bylo instalováno 756 celoskleněných modulů, které mají celkový výkon 325 kilowattů. Kanton očekává, že fotovoltaický systém na opěrné zdi vyrobí ročně kolem 230 000 kilowatthodin elektřiny. Zejména v zimních měsících, kdy je spotřeba a závislost na dovozu elektřiny ze zahraničí nejvyšší, očekává vládní rada Appenzellu, že vertikálně uspořádané moduly zabezpečí dost energie. Kanton Appenzell Ausserrhoden v roce 2022 zdvojnásobil financování solárních systémů. K fotovoltaickému systému není připojen žádný přímý spotřebitel, elektřinu tedy dodává do sítě elektrárny St. Gallisch-Appenzellische.

Instalace v odvážném úhlu

Moduly jsou instalované na nakloněnou opěrnou stěnu v úhlu 75°. V řešení zkombinovali šroubovou kotvu HUS pro montážní lištu K2 BasicRail, mechanickou hmoždinku od Hilti. Oba prvky a stavební ochranná rohož K2 jako podklad byly kotveny na a ve zdivu technologií lepidla HIT. Podle projektantů byl obzvláště náročný požadavek, aby nesměly překročit maximální hloubku kotvení 90 milimetrů. Cokoli víc mohlo ovlivnit statiku opěrné zdi. Zejména ve fázi plánování se do projektu zapojila i inženýrská kancelář silničního inspektorátu, která prověřila veškeré statické výpočty.

Německo – chytrá síť po celém Německu

Povrchová omezení, kterým čelí expanze fotovoltaiky v Německu, vedla k nápadu instalace fotovoltaických panelů podél dálnic a vytvoření rozsáhlé stejnosměrné inteligentní sítě. Plán by mohl být dokonce realizován v celé Evropě. Do roku 2030 by se na německé dálniční síti mohlo ročně vyrábět až 200 TWh solární energie. Díky projektu by vznikla chytrá síť, která by mohla procházet celým Německem. Projekt by zahrnoval ocelové stožáry vztyčené každých 15 metrů po stranách dálnic, fotovoltaické moduly by byly instalovány na ocelové příhradové nosníky zavěšené mezi stožáry. Projekt vyvinula nadace Altes Neuland Frankfurt Foundation. Uvádí se v něm, že pokud by 80% dálnic a 65% federálních silnic – dohromady 45 000 kilometrů – bylo vybaveno bifaciálními fotovoltaickými panely s 25% účinností, mohlo by se ročně vyrobit až 200 Twh. Instalace fotovotlaiky na dálnicích má podporu i ve vládě. Ministryně energetiky Simonetta Sommarugaová chce oficiálně odstartovat výrobu solární energie na dálnici, když od spolkového radního Sommarugy obdržela příkaz zpřístupnit trhu pro výrobu elektřiny všechny vhodné otevřené trasy.

Další elektrárny ve Švýcarsku

Švýcarská společnost EnergyPier se zabývá instalací solárních panelů na dálnice a hlavní silnice. První dvě elektrárny EnergyPier mají být postaveny jako demonstrační projekty. Vybraná místa jsou v kantonech Valais a Curych. Kombinovaná elektrárna ve Valais na dálnici A9 má měřit 1 609 metrů a ročně vyrobit 50 GWh, což je zhruba spotřeba 12 500 domácností za rok. Minimální životnost konstrukce by měla být 150 let. Druhá elektrárna EnergyPier u Curychu by měla měřit 2 500 metrů a ročně vyrobit 78 GWh, což je spotřeba 20 000 domácností za rok.

Související článek

Fotovoltaika zažívá zkrácení čekacích lhůt a stabilizaci trhu

Fotovoltaiku si můžete objednat i od velkých dodavatelů elektřiny, jako například od společnosti E.ON. Podle Ondřeje Hájka, vedoucího oddělení zákaznických řešení pro domácnosti společnosti E.ON ...