Stát chce elektromobily, co řídí samy. Na dálnici již od ledna příštího roku

Přečíst si během jízdy zprávy nebo zkontrolovat e-maily, to by mělo být možné na českých dálnicích díky novele zákona, která definuje a umožní autonomní řízení. Podle Ministerstva dopravy nejde ani tak o pohodlí pro řidiče, jako o bezpečnost provozu.
Autonomní řízení na českých silnicích by mohlo být umožněno již od 1. ledna 2026 | Zdroj: Getty Images

Novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích a podmínkách provozu vozidel připravuje Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu (SAP). „Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území ČR, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Návrh nejenže přináší na české silnice nejmodernější technologie z oblasti autonomní mobility, ale současně dále rozvíjí konkurenceschopnost firem českého autoprůmyslu, které se vývoji a výrobě těchto technologií věnují,“ doplnil výkonný ředitel SAP Zdeněk Petzl.

Tereza Čížková, vedoucí Oddělení nových technologií Ministerstva dopravy, uvedla, že autonomní řízení na českých silnicích by mohlo být umožněno již od 1. ledna 2026. Tato technologie využívá pokročilé senzory, kamery, radary nebo LiDARy, které umožňují vozidlům včas detekovat překážky v okolí a vyhnout se srážkám.

Autonomní řízení zahrnuje několik úrovní. Na nejnižší úrovni podporují řízení různé asistenční systémy, přičemž odpovědnost je stále na řidiči. Na nejvyšší úrovni jsou vozidla schopná jezdit zcela samostatně bez jeho zásahu a právě to musí připravovaná novela zákona v rámci odpovědnosti vyjasnit. Vozidlo by mělo samo detekovat blížící se úsek, kde je možné využít autonomizaci, a nabídnout řidiči převzetí řízení. Autonomní režim však nebude aktivován automaticky, vždy bude vyžadovat souhlas řidiče.

Zvýšení bezpečnosti

Důvodem, proč Ministerstvo dopravy usiluje o prosazení autonomního řízení, je především zvýšení bezpečnosti. „Hlavními přínosy automatizovaných vozidel je zvýšení bezpečnosti provozu a jeho plynulosti,“ konstatovala Čížková s tím, že to bude rovněž přispívat také k efektivitě: „Dopravu budeme umět zefektivnit, k tomu přispějí pilotní provozy autonomních shuttlů, které budou přepravovat lidi a náklad bez řidiče.“

„Máme ambici novelu prosadit už v příštím roce. Pokud bude určité auto schválené, bude možné na českých dálnicích systém aktivovat. Taková auta v Česku zatím nejsou, nelze je zde provozovat a výrobci je na trh neuvádí. Pokud zákon vejde v platnost, potom výrobci mohou auta nabízet,“ dodala.

Zdroje: MD, SAP

Související článek

Čína má zájem o krachující továrny Volkswagenu. Smutné, kam jsme se dostali, říká podnikatel

Evropský průmysl čelí další výzvě. Čínské automobilky se zajímají o továrny určené k uzavření, zejména o továrny automobilky Volkswagen, jak informovala agentura Reuters. Čína by ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.