Technické služby Zlín mají šest nových elektromobilů, osvědčily se

Technické služby Zlín mají pět nových osobních elektromobilů i malý nákladní automobil. Další elektrovozy chtějí letos ještě pořídit. Při specifickém nasazení v městských komunálních službách se elektromobily dlouhodobě osvědčují, sdělil dnes ČTK ředitel společnosti Jakub Černoch.
Nový elektromobil města Zlín | zdroj: město Zlín

„Převažují nízké provozní a servisní náklady, snadná ovladatelnost a provoz bez emisí či hluku. Omezený dojezd v těchto podmínkách není limitující,“ uvedl Černoch.

Technické služby mají nově tři osobní automobily značky Nissan, dva osobní vozy Opel Mokka i malý nákladní automobil, který slouží pro svoz odpadů a vysypávání odpadkových košů. „Osobní vozy jsou, a i do budoucna budou, využívány hlavně pro dispečery svozu odpadu i servis parkovacího systému, vyřizování běžné agendy a přepravu zaměstnanců společnosti v rámci města Zlína. Jedno vozidlo bude využíváno pohotovostním technikem údržby veřejného osvětlení,“ uvedl ředitel. Vozy stály necelých pět milionů korun bez DPH, dotace činila 1,9 milionu korun.

Do letoška společnost využívala čtyři elektrovozy. „Ještě do konce roku 2024 je v rámci společnosti Technické služby Zlín v plánu pořízení dalších tří nových elektromobilů, u kterých čekáme dodávku během několika týdnů,“ uvedl Černoch. Půjde o malé dodávkové vozy pro přepravu lidí a materiálu a velký dodávkový vůz, který bude fungovat jako pojízdná zámečnická dílna pro instalaci a opravy dopravního značení. V areálu společnosti jsou nástěnné nabíječky k nabíjení elektromobilů, takzvané wallboxy.

Elektromobilita je součástí konceptu Smart Cities zaměřeného na zavedení inovativních technologií a nástrojů pro efektivní správu měst. „Smart řešení a elektromobilita mají smysl, proto chceme ve městě dál investovat do inovativních a chytrých technologií a naplňovat strategii Smart Cities,“ uvedl městský radní Václav Kovář (ANO).

Součástí konceptu je také využití nového druhu autonomního veřejného osvětlení. Na konci loňského roku začal ve Zlíně pilotní projekt, při kterém se využívají lampy s malými solárními panely. Není k nim třeba instalovat žádné kabely, je možné je ovládat bezdrátově a mají minimální životnost 25 let. Intenzitu osvětlení reguluje elektronický řídicí systém s ohledem na aktuální možnost dobíjení baterií sluneční energií.

„Tento druh lamp můžeme využít všude tam, kam se třeba nedostaneme se standardním veřejným osvětlením. První takové lampy se nacházejí na Vršavě u zábavního parku Galaxie. Věřím, že solární veřejné osvětlení je klíčem k energeticky efektivnější a udržitelnější budoucnosti našeho města,“ uvedl Kovář.

Související článek

Česko výrazně zaostává v dobíjecích bodech za řadou zemí EU! Proč jich máme méně?

Česko má v současnosti 5184 veřejných dobíjecích bodů pro elektroauta a ve srovnání s mnoha zeměmi Evropské unie výrazně zaostává. Podíl bodů s velmi rychlým ...