Americká instituce General Services Administration (GSA), která spravuje federální majetek, plánuje odstranit všechny nabíječky pro elektromobily (přibližně 8 tisíc) ve vlastnictví Spojených států, které sloužily nejen k dobíjení služebních elektromobilů, ale za poplatek je mohli využívat i zaměstnanci pro své soukromé vozy. Odstraňování mělo začít tento týden.
Podle interního e-mailu se GSA snaží sladit svou politiku s Trumpovou administrativou. Podle instrukcí, které federální zaměstnanci obdrželi, nejsou nabíječky „kritické.“ V důsledku toho GSA nyní připravuje plán na jejich postupné vypínání a současně se snaží načasovat zrušení síťových smluv, které udržují nabíječky pro elektromobily v provozu.
„Jakmile budou tyto smlouvy ukončeny, stanice budou vyřazeny z provozu a fyzicky odpojeny na jističi,“ uvádí se v e-mailu. Po jejich odstavení nebude možné na těchto místech nabíjet ani vládní, ani soukromá vozidla. Síť nabíječek přitom měla americké daňové poplatníky stát přibližně 900 milionů dolarů.
Elektromobily končí
Trumpova administrativa pokračuje ve svém odporu vůči elektromobilům a plánuje vyřazení tisíců vozidel, která byla pořízena během Bidenova prezidentství. Zatím není jasné, zda budou tato vozidla prodána, nebo pouze uskladněna. Kromě toho bylo nařízeno odstranit jakékoli zmínky o klimatu ze všech vládních webových stránek a federálně financovaných programů.
Stránka s podrobnostmi o státním vozovém parku elektromobilů je již nyní mimo provoz. Trump rovněž odmítl převzít 58 tisíc elektromobilů, jejichž nákup Bidenova administrativa plánovala, a zastavil instalaci 25 tisíc nabíjecích stanic, které měly být součástí rozšíření infrastruktury pro elektrická vozidla.
Od Tesly se odvrací zákazníci
Automobilka pravé ruky Donalda Trumpa, v poslední době zaznamenala dramatický pokles prodejů, a to až o 45 procent. Zatímco někteří odborníci tvrdí, že zákazníci vyčkávají na nový Model Y, většina se domnívá, že jde o reakci trhu na Muskovy kroky v Trumpově administrativě, včetně jeho kontroverzních výroků namířených proti klimatologům.
Stále více uživatelů dává najevo, že s jeho postoji nesouhlasí. Někteří majitelé si dokonce na své vozy lepí nálepky s nápisem: „Koupil jsem Teslu, než jsem zjistil, že je Elon šílený.“
Postavení Tesly na trhu bylo přitom dlouhodobě specifické. Automobilka nepořádala prodejní akce, nespoléhala na reklamu ani na influencery. Její popularita se šířila organicky mezi fanoušky, kteří ji propagovali na základě vlastních zkušeností.
Teslu vyřazují z flotily
V Kanadě byla Tesla vyloučena z programu na podporu řidičů elektromobilů a guvernér Ontaria zvažuje vypovězení kontraktu se Starlinkem v hodnotě 100 milionů dolarů. V Evropě se proti Muskovu politickému angažmá postavil německý energetický gigant LichtBlick a síť drogérií Rossmann, které vyřadily Tesly ze svých firemních flotil na protest proti jeho podpoře strany AfD, považované za extremistickou.
Na druhou stranu Tesla těží ze spojenectví a podpory amerického prezidenta. Ministerstvo spravedlnosti stáhlo případ, v němž byla síť satelitů SpaceX podezřelá z diskriminace. Musk také nechal propustit zaměstnance vládní agentury, která prošetřovala podezřelá úmrtí v Tesle. Její největší rival společnost Rivian sice má přislíbenou vládní podporu ve výši 6,6 miliardy dolarů, ale otázkou zůstává, zda ji skutečně obdrží. Současně byli odvoláni i klíčoví regulátoři dohlížející na Muskův program Starlink.
Zdroje: Colorado Public Radio, GSA