Právě na Světovém ekonomickém fóru v Davosu uvedla Teresa Ribera, výkonná místopředsedkyně Evropské komise, že možnosti celoevropského dotačního programu jsou stále ve fázi příprav. „Má smysl hledat celoevropský přístup místo roztříštěných národních dotací,“ řekla.
Diskuse zintenzivněly právě po prodejním propadu elektromobilů v Evropě. Automobilový průmysl podle německého kancléře Olafa Scholze potřebuje silnou a konkurenceschopnou podporu, aby mohl obstát v globální konkurenci. Ribera zároveň zdůraznila, že dekarbonizace zůstává prioritou Evropské unie (EU) a že termín pro ukončení prodeje spalovacích motorů od roku 2035 odložen nebude.
„Místo toho, abychom měli volný a svobodný trh, už v minulosti jsme ho zmrzačili dotacemi. Na automobilovém průmyslu je to vidět nejvíce. Nedovedu si představit, že rodina někomu přispívá ze svých daní 200 tisíci korunami na luxusní elektromobil do města, kam určitě patří, ale určitě na něj nepatří žádné dotace stejně jako na nic ze soukromého sektoru,“ vyjádřil europoslanec za Motoristy sobě Filip Turek v pořadu TV Nova Za pět minut dvanáct.
Stanovisko podpořil i současný ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Jsem odpůrcem toho, abychom znovu sáhli po dotacích. Můj postoj je v tomto dlouhodobý,“ souhlasil ministr.
Analytici očekávají vyšší prodeje elektromobilů kvůli emisním limitům
Od začátku roku platí pro tradiční automobilky první emisní limity. Podle nich musí každé nové auto na silnicích EU snížit svou uhlíkovou stopu ze 116 gramů oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometr. Pokud výrobci tyto požadavky nesplní, zaplatí pokutu 2400 korun na kilometr za každý gram oxidu uhličitého nad stanovenou hranici. Druhá fáze vstoupí v platnost v roce 2035.
Zatímco rok 2024 skončil na evropském trhu poklesem prodejů o 3 procenta oproti roku 2023, analytici společnosti Rho Motion predikují, že v roce 2025 dojde k nárůstu o 15 procent, a to právě kvůli přísnějším emisím.
Automobilky proto plánují uvést na trh menší a cenově dostupnější elektromobily pod 25 tisíc eur (zhruba 627 tisíc korun), aby podpořily jejich širší rozšíření a snížily celkové emise flotily. I přesto se očekává, že řada výrobců své cíle nesplní, což by mohlo vést k pokutám až 10 miliard eur (přibližně 251 miliard korun), jak uvádí Rho Motion.
Elektromobily v lednu u nás překonaly podíl 5 procent na trhu
V lednu se v Česku prodalo 981 elektromobilů, což je v porovnání s loňským prvním měsícem více než dvojnásobek. Velkou zásluhu na tom má domácí značka Škoda, která na úřadech zaregistrovala do provozu 326 elektromobilů, jak informovala ČTK.
Škoda tak tentokrát u nás jasně předčila americkou Teslu, která má v oficiální statistice Svazu dovozců automobilů jen 116 záznamů o lednových registracích.
Na třetí příčce v lednu skončil Volkswagen, jehož dealeři v lednu zákazníkům předali do užívání 91 čistě elektrických vozidel.
Poměrně hodně se v lednu prodávaly také osobní vozy s pohonem plug-in hybrid. I v tomto segmentu byla nejúspěšnější značka Škoda. Samotné plug-in hybridy měly v lednu tržní podíl přes tři procenta. Jsou tak druhým nejúspěšnějším typem alternativního pohonu. Třetí jsou auta schopná spalovat LPG. Jejich podíl byl v lednu těsně pod hranicí dvou procent.
Zdroje: ČTK, TV Nova, Rho Motion