Zavedení cel podpořilo deset členských států, včetně Francie a Itálie, zatímco Německo, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko a Malta hlasovaly proti. K zablokování návrhu nebyla potřebná většina, a tak cla mohou vstoupit v platnost. Německé automobilky jako Volkswagen a Mercedes-Benz varují před negativními dopady tohoto rozhodnutí a zdůrazňují, že by cla mohla vyvolat obchodní válku, která by poškodila evropský průmysl.
Česká republika byla dvanáctou zemí, která se hlasování zdržela. Přesto ministr dopravy Martin Kupka vysvětlil, že Česko jedná s ohledem na riziko odvetných opatření ze strany Číny, která by mohla negativně zasáhnout evropské výrobce automobilů. Kupka rovněž apeloval na nutnost pokračovat v jednáních s Čínou, aby se předešlo celní válce.
„Důležitým argumentem je nevyvolat celní válku, která by za daných okolností mohla ohrozit celou řadu evropských automobilek, protože řada komponent je zajišťována dovozem z Číny,“ řekl ministr. Zároveň zdůraznil, že Evropa se musí snažit o větší samostatnost v získávání surovin, které jsou klíčové například pro výrobu baterií či polovodičů.
Podle čínské obchodní komory je zavedení dodatečných cel krokem k protekcionismu, který by mohl poškodit evropský trh i globální snahy o přechod k udržitelné energetice.
Německé automobilky i obchodní sdružení apelují na EK, aby se snažila o diplomatické řešení, které jinak povede ke zhoršujícím se vztahům mezi Bruselem a Pekingem. Unie se v současnosti snaží snížit svoji závislost na asijské velmoci, protože čínská dotační politika má za následek nízké ceny výrobků, což může ohrozit evropské podniky, obchodní válka zase může mít vážné důsledky pro celou evropskou ekonomiku, zejména pokud Čína odpoví vlastními cly na dovoz evropských mléčných výrobků, vepřového masa, alkoholu, ale také luxusních automobilů a jejich komponentů.
Zdroj: ČTK