V Kladně zakázali nabíjet elektromobily z oken paneláků

V Kladně nabíjení elektromobilů přerostlo místním přes hlavu, a proto zde radní odsouhlasili vyhlášku, která zakazuje nabíjení elektromobilu tam, kde to není výslovně uvedené. Smůlu tak mají ti, kdo chtějí nabíjet auto ze své vlastní zásuvky ve svém bytě.
Ilustrační foto | zdroj: Frimufilms

Jak mají nabíjet elektromobily majitelé z paneláků?

Elektromobilům by měla patřit budoucnost. Jak je ale budou nabíjet uživatelé, kteří bydlí v běžných starších panelových a ostatních bytových domech? Zatímco v novějších bytových domech je již na pořízení wallboxu myšleno při stavbě a v rodinném domě si může přípojku vybudovat kdo chce, majitelé elektromobilů, kteří bydlí v panelových domech, jsou znevýhodněni. V Kladně se nyní rozhodli jim zakázat, aby si nabíjeli svůj elektromobil z vlastní zásuvky, na což pamatovali v místní vyhlášce. Novinkou ve vyhlášce je i výslovný zákaz nabíjení elektromobilů či elektroskútrů na veřejných prostranstvích, která k této činnosti nejsou přímo určená nebo vymezená. Město tak mimo jiné reagovalo na první případy, kdy majitelé elektromobilů nabíjeli své vozy pospojovanými prodlužovačkami přes pozemní komunikace z oken bytových domů.

Nabíjení až ze třetího patra

„Několik těchto případů řešila Městská policie Kladno. Vlastník elektromobilu například pospojovanými prodlužovačkami z bytu ve třetím patře nabíjel svůj vůz stojící před panelovým domem. Velmi neradi bychom se dočkali situace, kdy obdobné případy budou přibývat. Je to nepřijatelné a především nebezpečné. Také proto se tento bod, možná pro někoho úsměvný, objevil přesně specifikovaný v přijaté Obecně závazné vyhlášce Statutárního města Kladna o zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, ochraně veřejné zeleně a zlepšení vzhledu města,“ sdělil Solárnímu magazínu Vít Heral, tiskový mluvčí kladenské radnice.

Nesmí se nabíjet jinde než na místech k tomu určených

Ve vyhlášce se uvádí, že je zakázáno „nabíjení elektromobilů a elektroskútrů na veřejných prostranstvích (např. veřejná parkoviště, veřejná zeleň, ostatní obdobné plochy), která k této činnosti nejsou přímo určená nebo vymezená (např. parkovací místa s nabíjecím zařízením určeným pro nabíjení elektromobilů či elektroskútrů) z důvodu ochrany bezpečnosti, zdraví a majetku.“ Kde si tedy mohou místní svůj elektromobil nabíjet? Jedinou možností pro ně zůstávají veřejné nabíječky, například v obchodních domech nebo na některých parkovištích. V Kladně a v nejbližším okolí je v současné době v provozu 14 dobíjecích míst.

Ze zásuvky se nabije auto pomalu

Nabíjení elektromobilu ze zásuvky není nemožné, ale nejde o ideální možnost. Běžná zásuvka totiž umožňuje jen velmi pomalé nabíjení, což podle některých zdrojů pomáhá baterii a té se tak prodlužuje životnost. Na druhou stranu se nejedná o nejbezpečnější způsob dobíjení vozu. Na kabel působí vysoký proud, který jím prochází, takže se zvyšuje riziko požáru. Zásuvku bychom tedy měli brát jako záložní možnost, jak své vozidlo napájet v té nejvyšší nouzi. Tato možnost ale již není pro Kladeňáky nyní dostupná.

Související článek

Jak ovlivní čínské elektromobily globální trh?

Evropa a USA mají obavy, aby levné čínské elektromobily nezničily jejich automobilový průmysl. Zatím se zdá, že tato hrozba není tak velká, jak se původně ...

Copyright © 2023 Solarnimagazin.cz

Web vytvořila digitální agentura WebWorld.cz