Prodat za co nejvyšší ceny co nejvíce lidem
Řekněme si popravdě: dodavatelé elektřiny sledují v první řadě svůj vlastní zájem, a to je maximalizace zisku. Za tím účelem se snaží o co největší počet zákazníků, ale také o co nejvyšší ceny, za které jim budou elektřinu dodávat. Na druhou stranu spotřebitel usiluje o co nejnižší ceny. Ty ale rozhodně nejsou samozřejmostí a nelze očekávat, že k nim spotřebitel přijde snadno a hned napoprvé. Pokud se chce spotřebitel domoci nižších cen, musí s dodavatelem vyjednávat a také se na vyjednávání připravit. Dodavatelé nabízejí elektřinu díky svým produktům, které uvádí na svých webových stránkách v ceníku. To ale rozhodně nejsou konečné ceny, se kterými by nešlo hýbat. Naopak, jde spíše o odrazový můstek pro další vyjednávání.
Nabídka za všechny peníze
Paní Linda Nováková (své pravé jméno čtenářka nechce uvádět) má s vyjednáváním čerstvé zkušenosti. Vytápí elektřinou, takže má její domácnost skutečně vysoký odběr elektřiny. Vzhledem k tomu, že je její dům ještě nezateplený, je to až 15 MB. V minulosti využívala dvouleté fixace u jednoho velkého alternativního dodavatele elektřiny. „Dodavatel se mi ozval sám s tím, že mi končí fixace a že mi nabízí novou smlouvu s určitou cenou. Nevěřila jsem vlastním očím, když jsem v nabídce viděla cenu ve vysokém tarifu 5 100 Kč (4 300 Kč bez DPH) za MWh, v nízkém tarifu 5 063,85 Kč (4 185 Kč bez DPH) za MWh a stálý měsíční plat 108,90 Kč (90 Kč bez DPH). Nešlo o žert, ale o vážně míněnou nabídku, která pro mě představovala dvojnásobné zvýšení ceny elektřiny, kterou jsem měla doposud. S touto nabídkou jsem se rozhodně nesmířila a začala bojovat,“ řekla Solárnímu magazínu paní Nováková.
Proč zbytečně přeplácet?
V první řadě se chtěla přesvědčit o tom, jak se pohybuje cenová hladina a jaké jsou další nabídky jiných dodavatelů elektřiny. „Podívala jsem se na srovnávač od Energetického regulačního úřadu, abych zjistila, že cena, kterou mi můj dodavatel nabídl, je opravdu vysoká.“ Podle ředitele sekce Energo srovnávače kalkulator.cz Lukáše Kaňoka je zcela běžné, že dodavatel zkrátka a dobře svého zákazníka takto prověří, zda na nabídku „skočí“. V tom mu nahrává neinformovanost lidí, která stále panuje: „Stále je mnoho těch, kteří první nabídku přijmou, svého dodavatele měnit nechtějí a zbytečně přeplácí.“ Na druhou stranu počet těch, kteří nyní dodavatele mění, roste. V dubnu 2024 proběhlo podle údajů Energetického regulačního úřadu meziročně o 15 703 více změn dodavatele elektřiny u domácností.
Nabídka na poloviční ceny
Proto je nejvhodnější si zjistit konkurenční nabídky tak, jako paní Nováková. Ta si ze srovnávače zajistila mnohem výhodnější nabídku a od svého dodavatele chtěla odejít. Poté, co skutečně chtěla smlouvu vypovědět, se jí původní dodavatel ozval. „Najednou se chování dodavatele zcela změnilo. Jaké bylo moje překvapení, když se mi ozval s nabídkou výrazně nižší, na kterou mi poskytl ještě slevu. Díky tomu jsem se dostala na cenu 2 646 Kč ve vysokém tarifu, 2 596 Kč v nízkém a stálý měsíční plat 72 korun bez DPH, což bylo srovnatelné s konkurenční nabídkou, kterou jsem obdržela. Nakonec jsem se rozhodla, že k novému dodavateli i přes to přejdu. Původní chování vůči mně, jako zákazníkovi s extrémní spotřebou elektřiny, mě totiž velmi mrzelo,“ uzavírá paní Nováková.