Vláda podpoří stavbu nabíjecích stanic pro nákladní auta

Vláda se chystá finančně podpořit stavbu dobíjecích míst, která umožní rozvoj elektromobily v nákladní silniční dopravě. Tento týden vypisuje první výzvu za jednu miliardu korun a chystá druhou se stejným objemem peněz. Naopak se vláda nechystá finančně podpořit dopravce při nákupu elektrických nákladních aut, řekl dnes na brněnské konferenci o nákladní elektromobilitě ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Ilustrační foto | zdroj: Getty Images

Podle plánů vlády by měla vzniknout dobíjecí místa na síti TEN-T, tedy na dálnicích a silnicích první třídy, každých 60 kilometrů do roku 2030. Na každém místě má být podle Kupky devět dobíječek. „Je potřeba, aby infrastruktura byla konkurenceschopná ve srovnání s okolními státy,“ řekl Kupka. Kromě dobíjecích stanic u hlavních tahů chce stát podpořit stavbu dobíjecích stanic v areálech dopravců.

Zástupci technologických a energetických firem i Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů však varovali před tím, aby infrastruktura neměla před elektrifikací vozového parku příliš velký náskok. Důvodem je vysoká finanční náročnost výstavby a údržby. Zároveň je vývoj technologií poměrně rychlý, a pokud by nebyla dobíjecí stanice dostatečně vytížená, ekonomicky by se nemusela její stavba a provoz vyplatit.

Podle Kupky je potřeba důkladně sledovat vývoj elektromobility ve světě, vývoj technologií a alternativních pohonů a včas na novinky reagovat. Na Green Deal a elektromobilitu je podle něj potřeba se dívat s rozumem a přinášet realistická řešení. „Každý řeší svoji budoucnost a to, kde budou žít naše děti. Green Deal má po celém světě jiné jméno, ale stejný směr,“ zmínil Kupka. Je podle něj přirozené hledat cesty udržitelnějšího průmyslu i udržitelnější dopravy.

Jelikož stát nehodlá podporovat nákup elektrických nákladních aut, musí podle Kupky i Pokorného existovat jiné motivační faktory pro dopravce, aby si nekoupili kamion na naftu, ale na elektřinu. Kupka zmínil, že například už existují v Německu či v Rakousku firmy, které od dodavatelů a subdodavatelů vyžadují dopravu bez uhlíkové stopy. Dále je to například úleva na mýtném.

Související článek

Jak ovlivní čínské elektromobily globální trh?

Evropa a USA mají obavy, aby levné čínské elektromobily nezničily jejich automobilový průmysl. Zatím se zdá, že tato hrozba není tak velká, jak se původně ...