Počet elektromobilů v Česku roste. Evropu ale doháníme těžko

Podle zprávy Centra dopravního výzkumu se za prvních devět měsíců roku 2023 počet elektromobilů v Česku zvýšil skoro o polovinu. Za Evropou ale stále zaostáváme. Jsme před Slovenskem na předposledním místě.
Nejčastěji se elektromobily registrují v Praze | zdroj: Pexels

Elektromobily dosáhly 14% podílu na prodejích v EU, v Česku jich jezdí přes 20 tisíc. K 30. září 2023 bylo v České republice registrováno 20 323 osobních bateriových elektrických vozidel, jak vyplývá z aktualizovaných dat na webu Čistá doprava. Během uplynulých devíti měsíců se jejich počet zvýšil o 45 %, kdy bylo registrováno 6 268 vozidel. Z 20 323 osobních bateriových elektrických vozidel bylo 4 983 vozidel registrováno jako ojetých, tj. 24,5 %, 15 504 vozidel bylo registrováno na firmy, tj. 76,3 %. Téměř 40 % BEV bylo registrováno v Praze (8 053), následují Středočeský (3 784) a Jihomoravský kraj (1 885). Přibližně čtvrtinu letošních registrací evidovala Tesla (1 545), následovala Škoda (1 034) a Volkswagen (717). Celkově nejvíc BEV evidovala v registru Škoda (4 008), dále Tesla (3 502) a Volkswagen (2 396).

Celkem bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 31 418 BEV: 9 642 kat. L, 20 323 kat. M1, 149 kat. M3, 1 254 kat. N1, 3 kat. N2, 17 kat. N3 a 30 BEV zařazených jako ostatní.

Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:

  • Kategorie L: HECHT (2 822), AKUMOTO (503), SUPER SOCO (477)
  • Kategorie M1: ŠKODA (4 008), TESLA (3 502), VOLKSWAGEN (2 396)
  • Kategorie M3: SOR (69), ŠKODA (43), SOLARIS (24)
  • Kategorie N1: ALKE‘ (143), RENAULT (130), NISSAN (125)

– Kategorie N2: FORD (2), FIAT (1)

– Kategorie N3: VOLVO (9), MERCEDES-BENZ (4), FRAMO (3)

Nejčastější hybrid je od Škody

K 30. září 2023 bylo v České republice registrováno 12 527 osobních plug-in hybridních vozidel.  Během uplynulých devíti měsíců se jejich počet zvýšil o 4 142. Nejvíce byla s přibližně pětinovým podílem zastoupena značka Škoda (2 589), před BMW (1 693), Mercedes-Benz (1 592), Volvem (1 152), Hyundai (769) a Mitsubishi (716). Celkem 1 742 osobních plug-in hybridních vozidel bylo registrováno jako ojetých, tj. 13,9 %, 9 926 vozidel bylo registrováno na firmy, tj. 79,2 %. Téměř 47 % osobních plug-in hybridů bylo registrováno v hl. m. Praze (5 858), následoval kraj Středočeský (1 717), Jihomoravský (918), Moravskoslezský (698), Královéhradecký (462) a další.

Přes dvě desítky vozidel na vodík

Ke stejnému datu bylo v Česku registrováno 25 osobních vozidel s vodíkovým palivovým článkem, během devíti měsíců přibylo 13 vozidel. Z celkového počtu bylo 21 značky Toyota a 4 Hyundai. Celkem 18 vozidel bylo registrováno v hlavním městě Praze, tři v Moravskoslezském kraji, dvě ve Středočeském a po jednom v Karlovarském a Ústeckém kraji.

Nejvíce elektromobilů v Německu

Podle aktuálních dat Evropského sdružení výrobců automobilů bylo v zemích Evropské unie v období leden–září loňskéhoho roku registrováno více než 1,1 mil. nových osobních BEV (meziroční nárůst o 55 %), které se na celkových registracích podílely 14 %. Nejvíce BEV bylo registrováno v Německu (387 tis.), Francii (205 tis.) a Nizozemsku (85 tis.). Nejvyšší tržní podíl si pak BEV držely ve Švédsku (39 %), Finsku (33 %) a Dánsku (33 %). Česká republika skončila v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,8 %, před Slovenskem na předposledním místě – detaily viz interaktivní sestava Registrace nových osobních vozidel v EU na webu Čistá doprava.

Klesá poměr hybridů

„Z aktuálních evropských dat je zajímavý klesající trend podílu plug-in hybridních vozidel ve prospěch těch bateriových. Zatímco v letech 2020 a 2021 dosahovaly téměř stejných hodnot, v loňském a letošním roce již mají se 14% podílem navrch bateriové elektromobily před těmi plug-in hybridními (7,5 %). Jedním z důvodů může být omezování podpor v některých zemích, ale také postupný pokles cen bateriových elektromobilů (viz např. Tesla), nabídka dostupnějších modelů a podobně. I přes poměrně zajímavý nárůst bateriových elektromobilů v letošním roce u nás, patří Česká republika jak dlouhodobě, tak v tomto roce, spolu se Slovenskem na chvost mezi zeměmi EU v podílu registrací nových vozidel. Také proto je zajímavé podívat se na situaci na tzv. sekundárním trhu, protože přibližně čtvrtina elektromobilů v ČR byla registrovaná jako ojetých, tzn. s opakovanou registrací. Zde je nutné podotknout, že z uvedených ojetin přibližně ¾ nejsou starší 3 let, jedná se tedy převážně o zánovní vozidla. Z celkem 4 983 těchto ojetin bylo 43 % registrováno na osoby a 57 % na firmy, nejvíce ojetých vozidel bylo evidováno u značek Tesla (1 039), BMW (905) a Volkswagen (601). U nově registrovaných vozidel je pouze 17 % z nich registrováno na osoby a 83 % na firmy, nejvyšší počet vozidel pouze s jednou registrací evidovala Škoda (3 881), Tesla (2 463) a Volkswagen (1 795). Nejoblíbenější značkou elektromobilů mezi soukromými osobami byla s 968 vozidly Tesla, dále Škoda (510) a BMW (491), mezi firemní klientelou pak Škoda (3 494), Tesla (2 534) a Volkswagen (1 908). Téměř 40 % osobních elektromobilů bylo registrováno v hl. m. Praze,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

Mezi elektrická vozidla s externím dobíjením/plněním jsou zařazena bateriová elektrická (BEV), kterých bylo v České republice napříč všemi kategoriemi registrováno 31 418, plug-in hybridní (PHEV), 12 527 registrací kategorie M1 a vozidla s vodíkovým palivovým článkem (FCEV), 25 registrací kategorie M1. Celkem tak bylo v České republice registrováno 43 970 elektrických vozidel s externím dobíjením/plněním.

Související článek

Trump bojuje proti elektromobilům. Ruší nabíječky ve státních budovách

Americký prezident Donald Trump se před zahájením volební kampaně netajil svým odporem vůči elektromobilitě. Přestože získal podporu od Elona Muska, nyní se zdá, že ve ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.