Přetoky do sítě? Raději pro nabíjení elektromobilu
Solární energie a elektromobil: toto spojení zaujme ekologicky smýšlející lidi i ty, kteří chtějí snížit výdaje za provoz domácnosti. Důležitou roli v tom hrají fotovoltaické elektrárny, které mohou sloužit jak pro napájení domu, tak pro dobíjení elektromobilu. Kombinace FVE a elektromobilu je vhodná pro majitele fotovoltaického systému, který vyrobí více elektřiny, než kolik domácnost spotřebuje. Majitelé FVE a elektromobilu výrazně ušetří na elektřině i za palivo do automobilu na ropné palivo, které by je stálo tisíce až desetitisíce korun ročně.
Elektromobil jako záložní zdroj energie
Budoucnost elektromobilů není pouze v ekologické přepravě. Automobily s baterií mohou jednou sloužit jako powerbanky na dovolené i jako záložní zdroj energie pro domácnosti při výpadcích proudu. Fotovoltaická elektrárna zase může dobíjet elektromobil během výpadků elektřiny. V současnosti nabízejí elektromobily s možností dobíjení menších elektrických zařízení například značky Hyundai, Kia a Ford.
Nabíjet elektromobil lze v libovolném čase
Předseda Komory obnovitelných zdrojů energie Štěpán Chalupa vidí budoucnost v energetice takto: „V případě, že je elektrické energie v síti opravdu velký nedostatek, tak mám baterii, která se nabíjí primárně z fotovoltaických panelů na střeše, ale může to být i připojený elektromobil a z těch mohu pomoct síti a něco do ní dodat a dostat zaplaceno. Baterie ale může sloužit taky jako záložní zdroj,“ vysvětluje. Moderní elektromobily se nabíjejí v průměru 8 až 12 hodin z klasické zásuvky a 3 až 5 hodin z wallboxu. Majitelé fotovoltaických systémů mohou elektromobil nabíjet v libovolném čase, například v době, kdy elektrárna vyrábí nejvíce energie a vznikají přetoky.
Dobíjecí stanice se zajímavou dotací
Dobíjení elektromobilu z fotovoltaiky je dnes běžnou záležitostí. Při realizaci FVE je vhodné zřídit nabíjecí stanici a zohlednit tomu výkon fotovoltaiky. Pokud dojde zdroj solární energie, přepne se stanice na dobíjení z rozvodné sítě. Zájemci o dobíjecí stanice (tzv. wallboxy) získají dotaci ve výši 15 000 Kč na jeden dům při současném čerpání dotace na zateplení, novostavbu nebo výměnu a instalaci zdrojů energie. Cena wallboxu bez příplatkových funkcí a instalace se pohybuje v průměru od 15 000 Kč do 28 000 Kč. Některé nabíjecí stanice obsahují inteligentní hardware pro plánování nabíjecí strategie, případně disponují solárním manažerem pro zpracování dat a návrhy strategií. Výsledkem je inteligentní spolupráce s fotovoltaickou elektrárnou.
Podmínky pro získání dotace na dobíjecí stanici
- Dotace se vztahuje na dobíjecí stanice, které mají funkci řízení odběru elektřiny při dobíjení elektromobilu z elektrorozvodné sítě.
- Dobíjecí stanice a parkovací místo musí být na pozemku domu, který je ve vlastnictví žadatele.
- Dotace se nevztahuje na dobíjecí stanice pro veřejnost a komerční provoz.
Budoucnost? Fotovoltaika na střechách elektromobilů
Fotovoltaika na střechách domů a budov je již běžnou záležitostí. Očekává se, že se tento trend rozšíří na osobní elektromobily pro přizpůsobení teploty v interiéru a k prodloužení dojezdu. Nové solární panely se jeví efektivněji a levněji než starší modely panelů. Fotovoltaické střechy již vlastní elektromobily se specifickou výbavou. Dotýká se to také nákladních aut – například firma Scania testovala v minulém roce první kamion s částečným solárním pohonem a akumulátorem o kapacitě 300 kW. Dánský startup Lightyear pro změnu pracuje na napájecím solárním modulu, který by měl vyrábět energii při běžném provozu.
Zdroje: idnes.cz/auto/zpravodajstvi
energiezamene.cz
solaring.cz
novazelenausporam.cz
elektrickevozy.cz