Automobilka BYD porazila Teslu na konci roku 2023
Světová média informují o tom, jak čínská automobilka BYD (Build Your Dreams) svrhla Teslu z vrcholu žebříčku největších světových výrobců elektromobilů v posledním čtvrtletí roku 2023.
Dne 2. ledna 2024 oznámila Automobilka BYD ve své zprávě, že v prosinci minulého roku prodala 190 754 elektrovozů. V samotném posledním kvartálu roku 2023 výrobce BYD zaznamenal rekordní prodej 526 409 elektromobilů, což představuje nárůst o 60 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2022.
Dne 2. ledna 2024 uvedla automobilka Tesla ve své zprávě, že v posledním čtvrtletí roku 2023 prodala 484 507 elektromobilů. I když zaostává za výrobcem BYD, zaznamenala téměř 20% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2022. BBC informovala, že Tesla prodejem elektromobilů na konci roku naštěstí nenaplnila černé očekávání analytiků.
Tesla vede v počtu prodaných EV za rok 2023
Pokud se podíváme na prodeje elektromobilů obou automobilových gigantů v roce 2023, Tesla předčila s 1,8 miliony prodaných elektromobilů značku BYD, která prodala 1,6 milionů EV a 1,4 milionů hybridních vozidel.
Plány automobilky BYD v Evropě
Americký investiční miliardář Warren Buffett podporuje společnost BYD od roku 2008. Čínský výrobce automobilů BYD se zaměřuje na mezinárodní trhy, ale jeho hlavním cílem expanze elektromobilů je Evropa. V prosinci minulého roku nabízel v Evropě pět modelů a letos rozšíří nabídku na evropském trhu o další tři modely. Automobilka zároveň oznámila plány na výstavbu továrny v Maďarsku. Přestože v minulosti uvažovala o stavbě první evropské továrny ve Spojeném království, kvůli dopadům Brexitu od toho upustila.
Evropská komise zakročila proti čínským EV
Automobilka BYD má velké ambice. Jejím cílem je prodat v Evropě přibližně 800 000 vozů ročně do roku 2030. Tyto cíle však mohou být ohroženy Evropskou komisí, která zahájila antisubvenční vyšetřování dovozu čínských elektromobilů. Předsedkyně EK Ursula von der Leyenová ve svém komentáři uvedla, že čínské elektrovozy nyní zaplavují globální trhy a jsou uměle udržovány na nízké úrovni státními dotacemi. Vyšetřování by mělo trvat asi rok a může vést k uvalení represivních cel na čínská vozidla dovážená do EU.
BYD jako lídr ve výrobě elektrobaterií do EV
Automobilka BYD má oproti konkurenci v Americe a Evropě nespornou výhodu: vyrábí baterie do elektromobilů ve své vlastní zemi za nízké náklady a není odkázána na dovoz jako Tesla. Susannah Streeter, odbornice na globální finanční trh, uvedla, že přestože je Tesla lídrem na globálním trhu s dobíjecími bateriemi, musí spoléhat na několik dodavatelů. Nedávno zaznamenala problémy s nedostatkem lithia, který vznikl v důsledku prudkého nárůstu poptávky a stal se výzvou pro celý dodavatelský řetězec.
Čína v tomto směru nezaostává. Výrobce automobilů BYD již podniká kroky, aby si zajistil zásobu lithia. Rozhodl se investovat do podílu čínského producenta lithia, přičemž zaměřuje svou pozornost také na investice do dolů v Africe a zkoumá aktiva v Jižní Americe, kde se tento kov těží.
Opatření USA proti čínským elektrovozům
USA se snaží zabránit dovozu čínských elektromobilů. Bidenova administrativa přijala opatření proti dovozu čínských EV, aby ochránila trh. V současné době se dokonce uvažuje o zvýšení cel na některé čínské produkty, včetně elektromobilů z Číny, a to až 25% clem nad rámec již existujícího cla, které bylo zavedeno během prezidentského mandátu Donalda Trumpa.
Jaký bude další vývoj souboje mezi BYD a Teslou? A jaký postoj zaujme Evropská unie, jestliže se bude inspirovat opatřeními USA?
Zdroje:
https://byznysdenik.cz/svet/tesla-uz-nevede-v-prodeji-elektromobilu-predstihl-ji-cinsky-vyrobce/mediatrend/
https://www.theguardian.com/environment/2024/jan/02/chinas-byd-overtakes-tesla-as-top-selling-electric-car-seller
https://www.thebuzzevnews.com/china-byd-tesla-ev-sales/