Česko výrazně zaostává v dobíjecích bodech za řadou zemí EU! Proč jich máme méně?

Česko má v současnosti 5184 veřejných dobíjecích bodů pro elektroauta a ve srovnání s mnoha zeměmi Evropské unie výrazně zaostává. Podíl bodů s velmi rychlým dobíjením činí 6,6 procenta, je jich tedy 344. Vyplývá to z tiskové zprávy Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu a z aktualizovaných údajů na webu Čistá doprava. Před Českem je v počtu dobíjecích bodů například i velikostně srovnatelné Řecko či Portugalsko a státy jako Dánsko, Rakousko, Švédsko či Belgie mají dobíjecích bodů násobně více.
Ilustrační foto | zdroj: Getty Images

Téměř 60 procent dobíjecích bodů v EU přitom připadá pouze na tři státy, a to Nizozemsko, Německo a Francii. V Nizozemsku, které má o polovinu obyvatel více než Česko, je dobíjecích bodů zhruba 170.000, což je více než třicetinásobek Česka. Na nabíjecích bodech v Česku je k dispozici téměř 28.000 nabíječek.

V prvním pololetí bylo v Česku nově zaregistrováno 5622 bateriových elektrických vozidel, celkem jich je 40.584. Čtvrtina nových registrací připadala na ojetiny. Jednoznačně v oblíbenosti vede Tesla s 1987 registracemi, druhá je se 489 vozy Škoda, podobný počet registrovaných aut je značky BMW. Tesla byla nejčastěji registrovaným elektroautem i mezi ojetinami. „Meziroční růst registrací nových bateriových elektrických vozidel činil v prvním pololetí 38,6 procenta. Podíl na celkových registracích byl 3,6 procenta, což nás v EU řadí na 24. pozici. Zásadní vliv na meziroční růst měl bezesporu také postupný náběh záručního programu Elektromobilita Národní rozvojové banky, který byl spuštěn v březnu,“ uvedl Kadula.

V EU bylo za první pololetí registrováno 712.637 bateriových elektrických aut, jejich podíl na celkových registracích dosáhl 12,5 procenta. Benzinových aut byla třetina, hybridních bez externího dobíjení 29 procent a dieslových 13 procent. Meziročně bylo registrováno o 1,3 procenta více bateriových aut. Na nízký růst měl vliv trh v Německu, který poklesl o 16,4 procenta. Citelně klesaly i trhy ve Švédsku či ve Finsku, naopak velké trhy jako Francie, Belgie, Nizozemsko či Dánsko rostly.

Související článek

Moderní elektromobily zvládají chlazení baterií efektivněji než starší modely

Elektromobily mají za horkých dnů delší dojezd nejenom díky teplému a řídkému vzduchu, který snižuje aerodynamický odpor. Také klimatizace není tak náročná na baterii jako ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.