Komunitní energetika: Co přinášejí zákony Lex OZE a jaké cíle má Fialova vláda?

Instalace malých fotovoltaik bez licence a stavebního povolení, sdílení elektřiny jako první velký milník moderní energetiky nebo právní úprava baterií, připomeňme si zákony Lex OZE i to, že současná vláda má ambici do konce svého volebního období schválit akcelerační zóny.
Komunitní energetika odstartovala | Zdroj: Getty Images

Zákon Lex OZE 1, který byl přijat krátce po invazi Ruska na Ukrajinu, významně zjednodušil instalaci malých fotovoltaických elektráren, a to bez licence a stavebního povolení až do výkonu 50 kW (původní hranice pro licenci byla 10 kW, pro stavební povolení 20 kW, poznámka redakce).

Toto bylo považováno za největší přínos, kterého zákon dosáhl, jak uvedla právnička a expertka na energetiku Laura Otýpková, která právě zmíněný posun a sjednocení vnímá za nejpodstatnější.

Další změny jsou předmětem diskusí, zejména otázka zvýšení této hranice pro licenci z 50 až na 100 kW nebo rozlišení mezi podnikatelskými subjekty a těmi, kteří vyrábějí energii pro vlastní spotřebu. Otýpková proto doporučuje sledovat aktuální dění, protože mohou nastat další úpravy zákona.

Sdílení elektřiny

Zákon Lex OZE 2, který byl schválen v prosinci minulého roku, přinesl možnost sdílení elektřiny. Tento krok představuje velký milník moderní energetiky a významný posun směrem k decentralizaci. Díky tomu zákazníci získali větší kontrolu nad tím, jaké energetické zdroje využívají, kdy je spotřebovávají nebo s kým se energeticky propojí.

„Aby mohl být zákon implementován, bylo nezbytné od doby jeho schválení vytvořit potřebné právní předpisy a datové centrum. Samotné sdílení elektřiny se oficiálně spustilo letos v srpnu,“ upřesnila expertka.

Právní úprava baterií

Zákon Lex OZE 3, který je aktuálně projednáván ve Sněmovně a čeká na druhé čtení, přináší důležité změny v oblasti právní úpravy baterií nebo zavedení agregace flexibility. Právě v této fázi je ještě možné podávat pozměňovací návrhy a ovlivnit jeho finální podobu. „Druhým čtením by měl projít 22. října a do konce roku by měl být ve sbírce,“ informovala Otýpková.

Jednou z klíčových změn je právní úprava pro baterie, které doposud neměly jasné postavení v legislativě. Jejich existence se totiž úplně opomíjela. „Baterky se chovají trošku jako výrobna nebo děláme, že je nevidíme, dokonce i Evropská komise nás za to popohání, že jejich regulaci zatím nemáme,“ dodala expertka.

Zároveň je další významnou součástí agregace flexibility. To znamená, že nezávislí agregátoři mohou sdružovat menší výrobce a spotřebitele a řídit jejich výrobu nebo spotřebu podle potřeb sítě. „Pro zákazníky to znamená možnost profitovat z toho, že poskytnou agregátorovi službu ze svojí strany, nechají si třeba vypínat a zapínat spotřebiče jako bojler,“ shrnula.

Akcelerační zóny

Akcelerační zóny, které by mohly být neformálně označovány jako Lex OZE 4, představují snahu o urychlení povolovacích procesů, zejména u větších výroben, jako jsou větrné elektrárny. Koncept spočívá v tom, že stát bude mapovat území, která jsou vhodná pro rozvoj obnovitelných zdrojů energie. V těchto speciálně vymezených oblastech by měly být povolovací procesy urychleny.

Návrh zákona prošel meziresortním připomínkovým řízením a nyní se Ministerstvo životního prostředí vypořádává s připomínkami, které k němu byly vzneseny. Připomínek je mnoho, protože návrh zasahuje do práv mnoha subjektů, včetně samospráv.

Vláda má však ambici tento zákon schválit do konce svého volebního období, ale vzhledem k rozsahu a složitosti úprav je pravděpodobné, že finální podoba akceleračních zón bude vymezena až příští vládou.

Prováděcí předpisy

Ďábel se skrývá v detailu a to, co je opravdu důležité, jsou prováděcí předpisy, na kterých se pracovalo v první polovině tohoto roku tak, aby sdílení elektřiny mohlo fungovat v praxi. Podle Otýpkové je dobré do nich nahlédnout v případě podrobností v právní úpravě.

  • Vyhláška o měření elektřiny

Zaměřuje se na průběhové měření, které je nezbytné pro komunitní energetiku, jelikož všechna odběrná místa zapojená do sdílení elektřiny musí být vybavena měřícími zařízeními.

  • Vyhláška o Pravidlech trhu s elektřinou

Obsahuje podrobnosti o skupinách sdílení a alokačních klíčích, které stanovují poměr rozdělování vyrobené elektřiny jednotlivým účastníkům na základě dohody s provozovatelem výroby.

  • Vyhláška o podmínkách připojení k elektrizační soustavě

I když tato vyhláška není primárně zmíněna kvůli komunitní energetice, pro sdílení elektřiny je nutné se připojit s přetokem, aby bylo možné jej sdílet.

  • Řád Elektroenergetického datového centra (EDC)

Tento dokument, i když není ani prováděcím předpisem, ale spíše obchodními podmínkami, upravuje záležitosti registrace u EDC, uzavírání smluv nebo přístup k datům.

Zdroj: Smart Energy Forum

Související článek

Elektřinu bude Česko dovážet. I tak musí budovat nové jaderné elektrárny

Uhelné elektrárny se vypínají. Hrozí Česku nedostatek elektřiny? Podle hodnocení zdrojové přiměřenosti, kterou připravila společnost ČEPS, provozovatel distribuční soustavy, budeme za pár let elektřinu dovážet ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.