O elektromobily byl v Česku díky dotaci obrovský zájem. Asociace chce prodloužení

Zatímco celá Evropa zažívá obrovský pokles zájmu o elektromobily, v České republice se za poslední měsíce poptávka výrazně zvýšila díky dotacím pro podnikatele, které nyní končí z důvodu vyčerpání podpory. Česká fotovoltaická asociace požaduje její prodloužení.
ČFA navrhuje navýšení dotačního programu | Zdroj: Getty Images

Čeští podnikatelé si elektromobil pořídí velmi rádi, pokud k tomu mají podporu státu. Vyplývá to z údajů Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), které hodnotí výsledky dotačního programu Záruka Elektromobilita, připravené ministerstvem spolu s Národní rozvojovou bankou (NRB).

Díky tomuto programu mohli živnostníci získat bankovní záruku k úvěru na pořízení bezemisních vozidel a dobíjecích stanic a finanční příspěvek v hodnotě 300 tisíc korun na nákup nákladního elektromobilu nebo auta na vodíkový pohon či 200 tisíc korun na osobní elektroauto. Firmy a OSVČ mohli rovněž získat příspěvek od 50 000 Kč do 150 000 Kč na instalaci dobíjecí stanice.

Žádosti zastaveny

Výzva se setkala s velkým zájmem. Skončila 14. října skoro o rok dříve, než bylo plánováno, když byl rozpočet ve výši 1,95 miliardy korun vyčerpán. Díky projektu přibylo 5 631 bezemisních vozidel na silnicích a NRB vyřídila 2 427 žádostí o výstavbu nabíjecí infrastruktury. Mezi značkami si podnikatelé nejčastěji pořizovali Teslu, tu chtělo 2 593 žadatelů, dále pak Volkswagen, Volvo a Škoda.

„Výzva překonala naše očekávání. Do 14. října, kdy byl zastaven příjem žádostí, jsme ve spolupráci s NRB evidovali více než 6 100 projektů na nákup vozidel, což je o 2 000 vozidel více, než byl závazek vyplývající z Národního plánu obnovy. Podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2 696 dobíjecích stanic,“ uvedl vrchní ředitel sekce hospodářství MPO Eduard Muřický s tím, že v tuto chvíli MPO neplánuje další výzvu na podporu elektromobility pro podnikatele.

Další výzva pro pořízení osobních bezemisních vozů se nyní neplánuje. „Podpora čisté mobility tím však nekončí. Například Ministerstvo životního prostředí připravuje výzvy na nákup bezemisních nákladních vozidel, veřejných dopravních prostředků či vlaků s alternativním pohonem s celkovou alokací několika miliard korun, financovanou z nového programu Modernizačního fondu,“ doplňuje vrchní ředitel Eduard Muřický.

Proti tomu zvedla hlas Česká fotovoltaická asociace (ČFA), která navrhla navýšení programu. Asociace se obrátila v dopise na vládu a ministerstva, ve kterém tvrdí, že pro další rozvoj obnovitelných zdrojů a posílení pozice České republiky jako státu, který udává směr v moderních technologiích, je nutné pokračovat v podpoře pro rozvoj elektromobility prostřednictvím obdobné podpory, kterou v uplynulých měsících poskytovala NRB.

„Zároveň Vás chceme vyzvat k vypsání dalších obdobných programů nebo navýšení alokace stávajícího programu, neboť si uvědomujeme ropnou lobby, která vyčerpání tohoto programu účelově používá jako skutečnost, že se ČR odvrací od zelené energetiky a navrací se ke spalovacím motorům,“ uvádí ČFA.

Pokles kvůli končícím dotacím

Štědrý dotační program skončil v Německu nedávno, kvůli tomu se podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) propadly prodeje v srpnu o 69 procent. Velký propad zaznamenala také Itálie nebo Francie, kde se nyní připravují na ukončení dotačního programu, podle francouzské vlády jsou již dostupné. Celkově se podíl elektromobilů na evropském trhu snížil z 21 procent, jak tomu bylo před rokem, na 14,4 procenta.

Zdroj: MPO, ČFA

Související článek

Evropa nejeví o elektromobilitu zájem. Nikdo nesmí zákazníka nutit, co si má koupit, říká Hodáč

Nizozemský eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra počítá s tím, že v Evropské unii začne od roku 2035 platit zákaz prodeje nových aut, ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.