Akcie Tesly za loňský rok posílily o více než 60 procent, přispělo k tomu vítězství Donalda Trumpa v amerických volbách, do jehož inaugurace zbývají necelé dva týdny. S jeho nástupem je hlavně předznamenáván konec dotací na elektromobily a pokud k tomu dojde, Tesla nebude mít v americkém prostředí žádnou konkurenci, protože tím podraží ostatní automobilky.
„Osobně nejsem příznivcem dotací, protože elektromobil je tak dobrý produkt, že když to člověk pochopí, rád za něj ty peníze dá. Často říkám, že nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci – a právě Tesla je toho příkladem. Díky své práci jsem vyzkoušel téměř každý elektromobil, který se dnes objevuje na silnicích, ale vždy se nakonec vrátím k Tesle, protože všude vidím nějaký problém. Jako by elektromobily navrhovali inženýři, kteří sice rozumí šroubku, ale nerozumí nebo nechtějí rozumět elektromobilitě, a díky tomu ta auta nedávají smysl,“ zhodnotil podnikatel a zakladatel youtubového kanálu Nejrychlejší Tesla Martin Petráš.
Podle něj má společnost hned několik konkurenčních výhod – Tesla analyzuje počasí, dopravu i styl jízdy řidiče, podle čehož vyhodnotí, s kolika procenty baterie přijede do cílové destinace. „Většina elektromobilů vám ukáže jen číslo dojezdu, které může v průběhu cesty ubývat rychleji (v důsledku špatného počasí jako déšť nebo sníh, pozn. red.), protože elektromobil má jinou efektivitu než spalovací motor, a tak začne řidič panikařit. Když ale vidíte přesný odhad procenta baterie, s nímž dorazíte do cíle, získáte k autu úplně jinou důvěru,“ poznamenal.
Tesla v říjnu minulého roku navíc uvedla, že letos hodlá zahájit výrobu nového, cenově dostupnějšího elektromobilu. Průměrná prodejní cena vozů podle analytiků oslovených firmou FactSet ve čtvrtém čtvrtletí klesla zhruba na 41 tisíc dolarů (přibližně milion Kč). To byla nejnižší úroveň nejméně za čtyři roky. Musk podporoval Trumpa ve volební kampani a v nové americké vládě bude mít na starosti zvyšování efektivity státní správy. Podle agentury DPA by své pozice mohl využít k tlaku na příznivější regulační podmínky pro samořízené vozy, na jejichž vývoji Tesla kontinuálně pracuje.
Evropa zaostává, nemá zájem
Guvernér České národní banky (ČNB) Aleš Michl v pořadu Partie Terezie Tománkové na CNN Prima News prohlásil, že evropské automobilky zaspaly v inovacích. „Podcenily to, že auto už není fantasticky zkonstruovaná mašina s motorem, ale že software je mnohem důležitější než motor. Tesla je o několik let napřed,“ konstatoval Michl. A zatímco Tesla a BYD válcují trh, Evropu čeká období kreativní destrukce z důvodu chybějící podpory v inovacích i jasné vize.
Dle Petráše souvisí problém také s neochotou některých prodejců, kteří zákazníky od elektromobility odrazují. „Klasické automobilky zaměstnávají lidi, kteří tady sto let vyrábějí auta se spalovacím motorem. A teď jim někdo řekne, ať začnou vyrábět elektrická auta. Ti lidé nechtějí. Oni to udělají, ale nechtějí to dělat, a na těch autech to je vidět. Tohle prorůstá od vývoje, testování, marketingu,“ řekl.
„Když přijdete do showroomu jakékoli automobilky a řeknete, že chcete něco elektrického, většinou vás odradí se slovy, že s tím nikam nedojedete nebo že v zimě umrznete. Tahle mentalita se nezmění, dokud si jako trh nesáhneme na dno. Už teď to vidíme u Audi, kde se Nio chystá koupit jejich fabriku, a další automobilky mohou brzy následovat. Stačí se podívat na propad akcií za poslední půlrok. Renault se zatím drží nad vodou, ale je otázka času, jak dlouho mu to vydrží. V momentě, kdy budeme sundávat logo Škoda a místo něj lepit BYD, si možná konečně uvědomíme, že tuhle cestu přece nechceme,“ upozornil.
Cena začíná na 600 tisících
„Pořízení prvního rodinného elektromobilu začíná na ceně kolem 600 tisících Kč. Je ale dobré zvážit, jestli skutečně potřebujete vůz s maximální výbavou, nebo vám postačí cenově dostupnější model za 200–300 tisíc. Mnozí si totiž myslí, že potřebují dlouhý dojezd, mám ale kamaráda, který vlastní Škodu Citigo (baterie s kapacitou 36,8 kWh, pozn. r.), se kterým jel dvakrát do Barcelony,“ sdělil.
„Je to dobrodružství, já bych s tím sice nejel, ale jde o to, že v průměru najede každý Čech 30 km denně, což i pro Citigo znamená, že jej musíte nabíjet jednou týdně. A já si říkám, že kvůli tomu, že jednou nebo dvakrát ročně pojedu na dovolenou, tak musím mít spalovací auto s 1000km dojezdem? Někdy je lepší si auto do Chorvatska půjčit a zbytek roku jezdit za nulové náklady,“ uzavřel Petráš.