Čínské automobilky zaplavují Evropu levnými elektromobily

Čínské automobilky cílí na evropský trh s elektromobily. Otřese se evropský automobilový průmysl v základech? Co dalšího čínští výrobci EV plánují v Evropě?
Čínské automobilky dovážejí levné elektromobily do Evropské unie | zdroj: Unsplash

Čínská expanze elektromobilů do Evropy pokračuje

Evropa se potýká s čínskou expanzí elektromobilů. Je to důsledek masivní výroby elektromobilů a vozů na fosilní paliva v Číně. Nabízí se otázka, zda evropské automobilky dokážou konkurovat čínským výrobcům. Tento problém neřeší pouze Evropa. Čína vyváží vozidla do celého světa, kdy dodává na některé trhy až pětinásobně více automobilů než v minulých letech. Je to dáno nejen vysokým počtem vyrobených vozidel, ale i tím, že Čína exportuje více automobilů, než kolik jich může prodat na domácím trhu.

Dokážou evropské automobilky konkurovat Číně?

Jak může evropský automobilový trh reagovat na čínskou konkurenci? Někteří jsou toho názoru, že výrobci v EU nejsou dostatečně připraveni. Jiní poukazují na výhodu, že výrobní procesy jsou na obou kontinentech podobné. Nicméně nelze přehlédnout značný cenový rozdíl mezi elektromobily z Číny a Evropy, který může dosahovat i několik stovek tisíc korun. Otázkou zůstává, nakolik jsou čínská elektrická auta skutečně kvalitní.

EU hodlá chránit evropský automobilový trh

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen zdůraznila, že bude chránit evropský automobilový trh před neúměrně levným dovozem čínských vozidel, která se vyrábí za intenzivní podpory čínské vlády. Podle Evropské komise by čínský podíl na prodeji elektromobilů v EU mohl v roce 2025 dosáhnout až 15 %. Jedním z významných dovozců je čínská automobilka BYD, která se zaměřuje na Německo, Francii, Itálii, Španělsko a Spojené království.

Čínská automobilka BYD v čele prodejů

V roce 2022 předběhla Automobilka BYD konkurenční Teslu, která dosud platila za největšího světového výrobce elektromobilů. Mezi další hrozby patří čínské automobilky ORA a SAIC. ORA vstoupila na evropský trh v roce 2022 s vlajkovým vozem Funky Cat, zatímco SAIC uvedla na trh vůz MG4, který se v prvním čtvrtletí roku 2023 stal druhým nejprodávanějším elektromobilem v Evropě.

„Věříme, že BYD a další přední čínští výrobci jsou připraveni dobýt světový trh špičkovými, levnými elektromobily pro masy lidí, čímž urychlí globální expanzi elektrických vozidel,“ uvedla švýcarská banka UBS ve své zprávě.

Čínské automobilky nemají nejlepší pověst

Čínské automobilky se snaží vylepšit pověst čínského automobilového průmyslu, který evropští spotřebitelé vnímají jako nespolehlivý a nekvalitní. Automobilka ORA výzvu přijala a navázala spolupráci se společností International Motors ve Spojeném království, která rovněž zastupuje Subaru a Isuzu. Tato společnost uzavřela dohody s prodejci automobilů o prodeji ORA a zároveň spravuje 26 poboček po celé Velké Británii, kde nabízí tato EV vozidla.

Čínské automobilky spoléhají na marketingové kampaně

Jak je již u čínských značek zvykem, uchylují se k agresivní marketingové kampani. Výjimkou není ani automobilka BYD, která ve svých kampaních pro evropský trh klade důraz na udržitelnost životního prostředí a pokročilé technologie. A u řidičů to má kladnou odezvu. Kromě toho zájemce o EV zlákala nejen jejich cenová dostupnost, ale také větší kapacity baterií a inovativní technologie s asistenčními systémy. Nutno dodat, že Číně se daří uspokojit poptávku po elektromobilech s delšími dojezdy a nízkými pořizovacími náklady.

Baterie až o pětinu levnější? Pro Čínu žádný problém

Čínským výrobcům se daří vyrábět baterie pro elektromobily až o pětinu levněji než v Evropě, přičemž disponují vyšší kapacitou pro delší dojezd. V současné době drží krok s Čínou pouze automobilka Tesla. Čínské automobilky se i nadále zaměřují na evropský trh a plánují další expanzi. Automobilka BYD již avizovala, že hodlá postavit novou továrnu na jihu Maďarska, aby se vyhnula případným zvýšeným clům EU. Očekává se, že další čínské společnosti ji budou následovat a začnou montovat elektromobily přímo v Evropě.

Zdroje:

https://www.ft.com/content/608c4b00-8efb-4322-9318-f6249096e3fe
https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2024/01/03/byd-overtakes-tesla-with-other-chinese-ev-makers-close-behind/
https://www.nationwidevehiclecontracts.co.uk/blog/the-chinese-invasion-how-chinese-electric-vehicle-brands-are-conquering-the-european-car-market
https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/auto/cinske-elektromobily-v-evrope-konkurence_2312280010_ano

Související článek

Jak obejít cla? Číňané otevírají továrny na výrobu elektromobilů v Evropě

USA uvalily stoprocentní cla na dovoz čínských elektromobilů. I Evropa se brání nadměrnému dovozu EV z Číny, a to zaváděním cel. Tři čínské automobilky však ...