Evropská unie zaostává v budování nabíjecích stanic pro elektromobily

Evropská unie si stanovila ambiciózní cíl - vybudovat síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Zavázala se k tomu do roku 2030. Jenže tyto plány začínají mít vážné trhliny. Podaří se to EU nebo bude muset své plány přehodnotit?
Ilustrační foto | zdroj: Unsplash

Podaří se vybudovat 3,5 milionu dobíjecích míst v Evropě?

Evropská komise plánuje do roku 2030 podpořit výstavbu 3,5 milionu dobíjecích míst po celé Evropě. Tím chce podpořit rozvoj elektromobility a přechod na elektrická vozidla. Díky tomu by se mělo podařit snížit emise CO2 o 55 %. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) ale tvrdí, že k dosažení tohoto cíle by bylo potřeba vybudovat až 8,8 milionu nabíjecích míst do roku 2030. A že je to nereálné, to ukazuje následující číslo: každý týden by bylo nutné vybudovat 22 438 nabíjecích stanic.

Místo 20 000 nabíjecích stanic týdně jich vzniká podstatně méně

Realita je však jiná. V současnosti vzniká méně než 3 000 nových dobíjecích míst týdně. Aby Evropská komise splnila své cíle, muselo by se stavět 20 000 nových nabíjecích stanic každý týden. Podívejme se na další zajímavou statistiku. Sdružení ACEA uvedlo, že počet elektromobilů na silnicích EU v posledních letech prudce roste, ale zaostává budování dobíjecích stanic. Podle údajů ACEA se prodej elektromobilů v letech 2017 až 2023 ztrojnásobil, zatímco počet dobíjecích míst se zvýšil jen o dvě třetiny. 

Začnou lidé kupovat EV až po navýšení počtu dobíjecích stanic?

V roce 2023 bylo v celé EU nově nainstalováno pouze 150 000 dobíjecích stanic, což zvýšilo počet stanic na 632 423. To je stále málo ve srovnání s počtem běžných čerpacích stanic. Pomalu rostoucí počet dobíjecích stanic může odrazovat lidi od pořízení elektromobilu. Pokud nemají jistotu, že budou mít EV kde nabít, raději zůstanou u běžných aut. Evropská unie si je tohoto problému vědoma.

V některých zemích s výstavbou nabíjecích stanic nezahálí. Ovšem když se podíváme na situaci z celoevropského pohledu, zjistíme, že 61 % těchto stanic se nachází v Německu, Francii a Nizozemsku.

  • Počet nabíjecích stanic v Nizozemsku na konci roku 2023: 144 453
  • Počet nabíjecích stanic v Německu na konci roku 2023: 120 625
  • Počet nabíjecích stanic ve Francii na konci roku 2023: 119 255

Dobíjecí stanice najdeme jen na 20 % území Evropy

Nejde ale jen o počet stanic, ale i o jejich rozmístění. Zatím pokrývají jen 20 % území Evropy. Příkladem je Nizozemsko, které má 52x více nabíjecích stanic než mnohem větší Rumunsko. To samozřejmě ovlivňuje prodej elektromobilů. Není překvapením, že v zemích s hustou sítí stanic se prodává více elektrovozů. Ani Švédsko nezůstává pozadu. Kromě toho, že má nejvíce elektrifikovaný vozový park, v roce 2023 dosáhlo podílu 38,7 % elektromobilů z celkového prodeje aut. To znamená, že téměř každý třetí prodaný vůz v zemi je 100% elektrifikovaný. Navíc má Švédsko 37 166 veřejných dobíjecích stanic, což znamená jeden bod na každých 50 elektromobilů.

Budování nabíjecích stanic jako součást balíčku Fit for 55

Nařízení o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR) apeluje na budování dobíjecích stanic po celé Evropě. Toto nařízení bylo zavedeno v roce 2021 jako součást balíčku „Fit for 55“, jehož cílem je snížit emise CO2.

Podle nařízení musí být od roku 2025 podél hlavních dopravních koridorů EU instalovány rychlodobíjecí stanice s výkonem alespoň 150 kW na každých 60 kilometrů. To by mělo řidičům elektromobilů usnadnit cestování po Evropě a zajistit, že vždy najdou místo, kde mohou dobít svůj EV.

Zdroje:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/nabijecka-elektromobil.A240114_120702_automoto_fdv
https://autovista24.autovistagroup.com/news/what-is-current-state-europe-ev-charging-infrastructure/

Související článek

Elektromobil s cenou půl milionu korun míří na evropský trh!

Německý koncern Volkswagen Group se chystá otřást evropským trhem s elektromobily. Představil plán na výrobu cenově dostupného modelu ID.1, který by se měl začít prodávat ...