Jak ovlivní čínské elektromobily globální trh?

Evropa a USA mají obavy, aby levné čínské elektromobily nezničily jejich automobilový průmysl. Zatím se zdá, že tato hrozba není tak velká, jak se původně zdálo. Důkazem jsou čínské elektrovozy od automobilky BYD. Získá tak evropský a americký automobilový průmysl více času na to, aby se přizpůsobil nástupu elektromobility?
Čínská automobilka BYD prodává vozy v EU za dvojnásobnou cenu | zdroj: Unsplash

Čína má navrch: Může určovat ceny

Čína stále dominuje na trhu s elektromobily a zdá se, že bude diktovat ceny v tomto odvětví. Otázkou zůstává, proč automobilka BYD v Evropě a USA snižuje svou konkurenceschopnost a zvyšuje ceny, které jsou vzdálené cenám na čínském trhu. Chce tímto krokem zvýšit marži na elektromobilech, na kterou by v Číně ani zdaleka nedosáhla?

Levný BYD v Číně, drahý v Evropě

Podle agentury Reuters si v některých zahraničních showroomech BYD účtuje více než dvojnásobek (někdy až trojnásobek) ceny, než za kterou prodává stejný model v Číně. Podívejme se například na crossover BYD Atto 3. V Číně se střední verze prodává za 19 283 dolarů. V Německu si však za toto malé SUV připlatíte a dáte za něj 42 789 dolarů. I přesto je tato cena na evropském trhu stále konkurenceschopná ve srovnání s podobnými elektromobily. Zdá se, že BYD sází na export, což mu pomáhá zvýšit zisk. Tyto marže poskytují automobilce pružnost při snižování cen, pokud budou chtít získat větší podíl na zahraničním trhu.

Podaří se čínským automobilkám vylepšit svou pověst?

Společnost BYD a další čínští výrobci elektromobilů se snaží zbavit nálepky „levných a nekvalitních čínských produktů“ tím, že si účtují vyšší ceny na zahraničních trzích. Chtějí si tak vybudovat lepší globální reputaci, která se jim bude hodit pro další expanze. Podle Bena Townsenda, šéfa automobilového průmyslu v britském Thatcham Research, mají čínské automobilky problém dosáhnout na domácím trhu uspokojivého zisku. Z toho důvodu nechtějí podcenit evropský trh a raději si nastavují ceny tak, aby získaly lepší marži.

Tesla prodává Model 3 levněji v Číně, dráže v Německu

Hlavní konkurent BYD, společnost Tesla, prodává svůj Model 3 v Číně (a vyrobený v Číně) za cenu necelých 32 000 USD, zatímco v Německu začíná cena tohoto vozu na téměř 43 800 USD. To je 36% rozdíl, což je ale mnohem menší rozdíl než u automobilky BYD. Část cenového rozdílu lze přičíst vývozním clům a nákladům na přepravu aut z továrny do cílové země. Sam Fiorani, viceprezident pro globální předpovědi výzkumné společnosti AutoForecast Solutions považuje celou situaci za zvláštní. „Obvykle se automobily prodávají po světě za podobné ceny.“

V roce 2023 exportovala společnost BYD 240 000 vozů, což představovalo 8 % z celkových 3 milionů prodaných kusů po celém světě. Automobilka ale nezahálí a sází na další růst. Díky rozšiřování modelové řady a vstupu na nové trhy očekává, že v roce 2024 se export zvýší na 400 000 kusů.

Peking podporuje výrobu elektromobilů v Číně

Podle odborníků na čínský automobilový trh dokázal čínský průkopník v oblasti elektromobilů snížit náklady v celém výrobním procesu na minimum – od surovin až po baterie a pracovní sílu. Navíc Peking dotuje na území Číny výrobu elektromobilů jak domácích, tak i zahraničních značek. V loňském roce elektrická a plug-in hybridní vozidla tvořila více než třetinu celkového prodeje nových aut v Číně.

Vyšší cla pro čínské elektromobily?

Některé evropské společnosti požadují zavedení vyšších cel na dovoz elektromobilů z Číny. Zatímco společnost BYD a další čínští výrobci elektromobilů expandují do Evropy, na území Spojených států zatím nevstupují kvůli vysokým clům a silnému politickému odporu.

Zdroje:
https://www.novinky.cz/clanek/auto-dostupne-cinske-elektromobily-maji-v-evrope-i-dvojnasobne-vyssi-ceny-40469699
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/why-byds-ev-exports-sell-twice-china-price-2024-04-26/
https://insideevs.com/news/718036/byd-major-ev-markup-prices/

Související článek

Evropské automobilky v panice. Čína chrlí elektromobily ve velkém!

Elektromobily se v Evropě neprodávají tak, jak by si výrobci představovali. To vede k neobvyklé situaci: elektrické vozy se hromadí v hlavních evropských přístavech a ...