Klamavá reklama? Firmy na fotovoltaiku straší zákazníky změnami v dotaci

Dodavatelé fotovoltaiky na sebe chtějí upozornit různými způsoby. Nejnověji tlačí na co nejrychlejší uzavření smlouvy kvůli tomu, že se mění pravidla dotace.
Ilustrační foto | zdroj: Shutterstock

Zelená úsporám

Dotační program Zelená úsporám mohou zájemci využívat od roku 2009. Od jeho spuštění ho provází enormní zájem. Program je financovaný z prodeje emisních povolenek velkým znečišťovatelům, tedy například elektrárnám a továrnám. Za jejich peníze (přesněji peníze jejich zákazníků, neboť i tento náklad se promítne do ceny produktu) se financují opatření, která se týkají bezemisní výroby elektřiny nebo energetických úspor. Po pár letech se program přejmenoval na Nová zelená úsporám a ještě více se rozšířil. Podmínky dotace se jednou za čas mění, Ministerstvo životního prostředí tak chce reagovat na poslední události a případně tak přesměrovat zájem veřejnosti žádoucím směrem. Takto se v dotaci nyní výrazně tlačí na to, aby se fotovoltaika neinstalovala na dům, který je nezateplený, což můžeme stále vidět. Ministerstvo se nám tak snaží naznačit, že je vždy výhodnější elektřinu uspořit, než vyrobit a poté zbytečně spotřebovat. Stejně tak u tepelného čerpadla. Jeho instalace se podporuje u zateplených domů, neboť ty se tak snáze vytápějí.

Podporuje se fotovoltaika a zateplení

Mnohé firmy, které se zabývají dodáváním fotovoltaiky, se svezly na vlně zájmu o dotaci. Ve svých reklamách se dokonce snaží vsugerovat, že tento dotační program je málem u konce. Tak tomu není, jde hlavně o snížení podpory pro ty, kdo chtějí fotovoltaické panely bez zateplení domu. Dotace na instalaci fotovoltaiky bez zateplení skutečně klesá ze současných 200 000 Kč na 160 000 Kč. Na druhou stranu v případě kombinace fotovoltaické instalace se zateplením domu je možné získat bonus až 40 000 Kč a za připojení fotovoltaického systému k bojleru s objemem minimálně 120 litrů bude nyní možné získat bonus ve výši 10 000 Kč.

Kvůli neférovému jednání upravují podmínky dotace

Právě proti podobným klamavým reklamám se nedávno vyslovilo Ministerstvo životního prostředí a také Cech akumulace a fotovoltaiky. Ten se ve svém prohlášení opřel do členů Cechu, kteří snad podobné praktiky využívají a slíbil, že budou dokonce “padat hlavy” a nepoctiví členové budou muset z Cechu odejít. Ačkoliv je po solárních panelech stále velká poptávka, stále přetrvává značná nedůvěra vůči dodavatelům. Někteří z nich tuto nedůvěru přiživují tím, že zneužívají zranitelnosti méně informovaných zákazníků. Na neférové jednání některých firem, které nabízely například dodávku solárního ohřevu vody, na který je vypsaná dotace Nová zelená úsporám Light (“soláry za korunu”) například reagovalo Ministerstvo životního prostředí tím, že upravilo podmínky dotace a přesně definovalo parametry solárního systému, který je možné takto dotovat.

Související článek

Kam umístit bateriové úložiště, aby fungovalo co nejlépe?

Využití baterie výrazně zkracuje návratnost investice do fotovoltaického systému. Někteří klienti se přitom obávají, že ji nemají kam umístit. Podle společnosti Resacs ji lze za ...