Letos v ČR dosud přibylo 390 nabíječek pro elektroauta, zatím méně než loni

Rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v Česku mírně zpomalil. Zatímco loni se otevřelo 634 nových dobíjecích stanic, letos je to zatím kolem 390. Celkově je tak v České republice 2313 stanic s 4313 dobíjecími body, což ji řadí v rámci EU na 13. místo.
Ilustrační obrázek | zdroj: Unsplash

V hustotě dobíjecích stanic na počet elektromobilů je na tom ČR ovšem lépe. Vyplývá to ze statistik Centra pro dopravní výzkum (CDV) a ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). V Česku je v současné době registrováno 20.232 elektromobilů, letos jejich počet stoupl zatím asi o 6268.

„Česká republika je desátý největší trh v oblasti registrací nových osobních vozidel v zemích EU, v počtu osobních elektrických vozidel s externím dobíjením zaujímá místo 17., a v jejich podílu jsme dokonce spolu se Slovenskem až na samém konci. Co do počtu veřejných dobíjecích bodů patří Česká republika mezi zeměmi EU na 13. místo. V zemích EU připadá v průměru 12,1 osobních elektrických vozidel s externím dobíjením na jeden veřejný dobíjecí bod, v Česku je to 6,7 vozidel, což nás řadí na šestou příčku mezi 27 členskými státy EU,“ porovnal stav elektromobility v ČR a EU ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Podle CDV jde rozšiřování veřejné dobíjecí infrastruktury i přes pomalejší tempo stále ruku v ruce s přibývajícím počtem elektromobilů. „Díky stále relativně nízkému počtu elektrických vozidel s externím dobíjením u nás je však uvedený podíl připadající na veřejný bod nižší než ve většině zemí EU,“ podotkl Frič.

Trendem posledních měsíců je instalace rychlonabíječek. „Nejvýkonnější nabíjecí stanice s dynamickým řízením výkonu se běžně instalují do 50 kilometrů od hlavních komunikačních tahů napříč celým Českem, nové nabíječky můžeme ale čím dál víc najít i v multifunkčních budovách s kancelářemi, bankami nebo retailovými prostory ve větších městech,“ uvedl provozní ředitel společnosti NTL Forensics Karel Vaniš. Podle něj nejnověji přibývají také nabíjecí stanice navázané na veřejné osvětlení.

Dobíjecí infrastrukturu v Česku provozuje podle CDV celkem 120 subjektů. Nejvíc jich má s podílem 31,8 procenta dobíjecích bodů Pražská energetika, S téměř 28 procenty následuje ČEZ a devíti procenty E.ON.

Nejvíce dobíječek mohou řidiči najít v Praze, kde je v provozu 1129 dobíjecích bodů. Z měst následují Brno, Mladá Boleslav a Ostrava. Celkem 650 dobíjecích bodů je ve Středočeském kraji, 488 pak v Jihomoravském kraji. Nejméně jich je naopak v Karlovarském kraji, kde mají řidiči k dispozici 87 dobíjecích bodů.

Vedoucí úlohu v rozšiřování dobíjecí infrastruktury v Evropě hrají Nizozemsko, Německo a Francie, kde je 63 procent všech dobíječek z celé EU. V těchto zemích je zároveň registrováno 66 procent osobních elektrických vozidel s externím dobíjením.

Související článek

Evropa nejeví o elektromobilitu zájem. Nikdo nesmí zákazníka nutit, co si má koupit, říká Hodáč

Nizozemský eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra počítá s tím, že v Evropské unii začne od roku 2035 platit zákaz prodeje nových aut, ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.