Německý automobilový průmysl v chaosu: Bude Česko opakovat stejné chyby?

Financial Times zveřejnil analýzu, že německý automobilový průmysl čelí problémům při přechodu na elektromobilitu. Tržby za automobily se spalovacími motory klesají. Německé automobilky navíc nedokážou udržet krok s asijskými výrobci elektrovozů.
Německý automobilový průmysl nezvládá přechod na elektromobilitu | zdroj: Getty Images

Drtivý dopad na subdodavatelské firmy

Německý automotive prochází těžkými časy, což negativně ovlivňuje i subdodavatelské firmy první úrovně. Počet těchto firem poklesl o více než 10 %, a to vedlo ke ztrátě 30 tisíc pracovních míst. Pokud se podíváme na celkový úbytek pracovních míst v automobilovém průmyslu, přesáhl 60 tisíc, což představuje 6 % z celkového počtu zaměstnanců.

Česko zatím profituje z automobilů se spalovacími motory

Naopak v Česku automobilový průmysl prosperuje a předpokládá se úspěšný rok 2024. Jak se bude situace dále vyvíjet? Nebude Česko následovat Německo? Český automobilový průmysl momentálně stojí na výrobě a prodeji tradičních automobilů se spalovacími motory. S příchodem elektromobility je jen otázkou času, než i v Česku nastane krize, která by mohla postihnout české subdodavatele, kteří se mohou ocitnout na podobné pozici jako němečtí subdodavatelé.

Německo nestíhá čínského konkurenta

Elektromobilita v Německu nepostupuje stejnou rychlostí jako v Japonsku nebo Číně. Poptávka po elektrovozech značky Volkswagen je na minimu a podle ředitele Thomase Schäfera ztratila tato značka konkurenceschopnost. Pravděpodobně je to následkem chybné energetické politiky Německa. Čínský trh naopak prochází rychlou transformací a značnou rychlostí představuje nová elektrovozidla s nejnovějšími technologiemi v základní výbavě, za které si musíte u německých EV připlatit tisíce eur. Navíc Čína patří mezi největší a nejinovativnější výrobce baterií pro elektromobily, které vyrábí s nízkými náklady na kus.

Dvojnásobná cena elektromobilů v Evropě v porovnání s Čínou

Zatímco průměrný automobil v Číně stojí 31 165 eur, v Evropě je cena více než dvojnásobná. Není proto překvapením, že Čína předčila Německo ve vývozu automobilů již v roce 2022 a předpokládá se, že brzy předstihne i Japonsko. Německé automobilky zvažují odchod ze země kvůli špatné energetické politice, přehnané byrokracii a nepřiměřeným regulacím ze strany EU. Například výrobce pneumatik Michelin zavřel dvě továrny kvůli ztrátě konkurenceschopnosti, což je způsobeno nárůstem ceny elektřiny o 260 %.

Zvedne se německý automotive díky prémiovým modelům?

Naděje německého automobilového průmyslu spočívá v prémiových modelech. Audi, BMW a Mercedes-Benz již začaly přecházet na výrobu prémiových vozů. Audi jako člen koncernu VW ale zaostává za očekáváním.

Ztratily německé automobilky zákazníky?

Německo slouží jako ukázka, kam se může ubírat evropský automobilový průmysl. Německý automotive utrpěl další ztráty, když vláda oznámila ukončení dotací pro elektromobily. Analytik Ferdinand Dudenhoeffer z Centra pro automobilový výzkum varoval, že toto rozhodnutí může mít drastické důsledky. „Číňané masivně rozšiřují svůj automobilový průmysl, protože nemají nouzi o zákazníky. Naši výrobci už žádné nemají,“ uvedl.

Subdodavatelské firmy se musí přizpůsobit elektromobilitě

Specializovaní dodavatelé, kteří se významně podílí na evropské ekonomice, se snaží držet krok s novými trendy. Příkladem je firma Eberspächer, která se dříve spoléhala na prodej výfukových systémů a topení pro vozidla se spalovacími motory. Nyní hledá způsoby, jak se adaptovat na výrobu komponentů pro elektromobily, jako například výrobu topení pro hybridní a elektrická vozidla.

Evropskému automobilovému průmyslu nezbývá nic jiného, než rychle reagovat na čínskou masovou výrobu elektromobilů a stát se konkurenceschopným na světovém trhu.

Zdroje:

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/5741324/rozbresk-ft-varuji-nemecko-ma-problem-s-prechodem-na-elektromobilitu-co-to-znamena-pro-cr.html
https://innovationorigins.com/en/electromobility-germany-is-being-left-behind/
https://www.nst.com.my/news-cars-bikes-trucks/2023/12/991617/plan-end-e-vehicle-subsidies-sparks-anger-germany
https://www.barrons.com/news/transition-trouble-german-car-suppliers-struggle-with-electric-shift-a1e4713e

Související článek

Jak obejít cla? Číňané otevírají továrny na výrobu elektromobilů v Evropě

USA uvalily stoprocentní cla na dovoz čínských elektromobilů. I Evropa se brání nadměrnému dovozu EV z Číny, a to zaváděním cel. Tři čínské automobilky však ...