Nejrozsáhlejší síť nabíječek provozuje společnost ČEZ. V ní se provede každý rok několik set tisíc dobíjení, v drtivé většině se jedná o nabíjení bez sebemenších problémů. Pokud však nějaký problém nastane, je jistě uklidňující, že uživatelé vždy dosáhnou vyřízení reklamace a kompenzace.
Na přelomu roku řešil nepříjemnou situaci majitel elektromobilu, který si nabíjel vůz v Česticích u Kostelce nad Orlicí. Zákazník zjistil, že mu jednak byla platba nařízena v eurech, a to bez předchozího upozornění, dále mu pak byla na účtu blokována mnohem vyšší částka, než bylo potřeba. „Za využití nabíječky mi dne 25. 12. 2024 byla zablokována částka 1 200 eur (přes 30 tisíc korun) a za dobití 20 kWh mi následně bylo vyúčtováno 440 eur (přes 11 tisíc korun). Následná komunikace při reklamaci naprosto nedostatečná. Peníze stále nevráceny,“ svěřil se majitel elektromobilu. Nabíjení ho tak vyšlo na 552 korun za kWh místo 18 korun za kWh.
Nevhodný firmware
Naštěstí ČEZ svou chybu uznal: „K uvedenému stržení částky za dobíjení i účtování samotného dobíjení v eurech místo korunách v lokalitě Čestice došlo z důvodu nevhodné verze firmwaru, předinstalované dodavatelem platebních terminálů, na tomto jednom konkrétním teminálu (firmware jsou data uložená v programovatelné paměti, pozn. red.). To způsobilo, že i když byla částka účtována a faktura vystavena v korunách, stržena byla v eurech,“ uvedl tiskový mluvčí ČEZ Martin Schreier.
Nabíjení zdarma
Se zákazníkem se ČEZ dohodl na reklamaci, její vyřízení ale chvíli trvalo: „Se zákazníkem, který incident reklamoval, komunikovaly operátorky call centra služby Futurego. Přestože byl okamžitě zadán požadavek na vrácení, číslo platební karty se neshodovalo s číslem virtuální karty použité při platbě, a proto bohužel nedošlo ke spárování a odeslání platby,“ vysvětlil Schreier.
Zákazník navíc získal kompenzaci. „Po individuální dohodě se zákazníkem, kterému jsme se za technickou chybu omluvili, mu byla zpět vrácena jak stržená částka, tak i částka za samotné dobíjení. Peníze už má tedy zpátky na účtu. Jako kompenzaci za způsobené problémy má zákazník toto dobíjení zdarma,“ dodal.
Dobíječku přeinstalují
Dobíjecí stanice je nyní mimo službu. „Aby se taková situace neopakovala, platební terminál na dobíjecím stojanu v Česticích jsme odinstalovali a bude nahrazen novým. Současně naši technici prověřují firmware všech platebních terminálů v síti dobíjecích stojanů ČEZ, abychom vyloučili opakování takové situace,“ informoval.
Zablokování peněžních prostředků je přitom zcela běžná záležitost. „Stržení částky 1200 korun a její okamžité vrácení na účet zákazníka je technická operace, ke které dochází automaticky u každého prvního dobíjení kvůli garantování, že se na účtu nachází dostatečná hotovost pro úhradu,“ poznamenal.
Nabíjení ve zcela jiném městě
V podobném období se stala jiná nepříjemnost zákazníkovi, který nabíjel elektromobil v Příbrami. Zákazník odešel domů a poté byl velmi překvapený, když dostal upozornění, že se jeho auto nabíjí ve zcela jiném městě: „Začal jsem nabíjet v Příbrami na pomalém AC nabíjení. Po necelé hodině mi přišla notifikace z aplikace auta, že nabíjení bylo ukončeno a zároveň notifikace z aplikace Futurego, že se auto začalo nabíjet v Klatovech. Nejenže jsem si myslel, že mi auto někdo ukradl a musel jsem odběhnout od slavení Vánoc s rodinou, ale navíc jsem auto neměl nabité a z mého účtu strhl ČEZ peníze za úplně cizí nabíjení,“ sdělil.
Naštěstí i tuto reklamaci ČEZ uznal a peníze vrátil: „Bohužel se jednalo o technický problém na naší straně, za což se velmi omlouváme. Částka již byla z naší strany uvolněna a v nejbližších dnech se objeví zpátky na účtu,“ komunikoval ČEZ. Což se také stalo.
Zdroj: ČEZ