Spot, nebo fixace? Jaký typ smlouvy na elektřinu je pro vás ideální?

Končí vám smlouva na elektřinu, nebo byste se rádi rozhlédli, jaké jsou nabídky na trhu? Volit můžete z fixovaných, nefixovaných, případně spotových úvazků. Který z nich je ten nejvhodnější právě pro vás?
Fixovat lze elektřinu na měsíc až tři roky se snižující se cenou | zdroj: Unsplash

Pokud budete pátrat po odpovědi na otázku, zda zvolit fixaci nebo volný tarif, pak se vám dostane různých odpovědí. Ty se budou lišit podle toho, kdo odpovídá. Jiný pohled bude mít klasický velký dodavatel, jiný komerční srovnavač elektřiny a jiný menší alternativní dodavatel elektřiny. Jejich odpovědi budou pochopitelně motivované tím, co je právě pro ně nejvýhodnější. Co se samotného zákazníka týká, je odpověď složitější.

Fixované úvazky

Fixované úvazky představují bezpečí stále stejných cen po určité období. Dodavatel se zavazuje, že po tuto dobu svému zákazníkovi nezmění cenu elektřiny, na druhou stranu zákazník po tuto dobu nesmí odejít. Bezpečí a klid mají čeští zákazníci zřejmě stále rádi: „V současné době se přes nás sjednávají nejčastěji fixované úvazky na dva roky,“ uvedl Tomáš Vrňák, analytik srovnávače Ušetřeno.cz. Fixovat je možné úvazky na rok, rok a půl, dva roky, anebo tři roky. Tříroční fixace se sjednává většinou s cenovou degresí, kdy od druhého roku sjednání smlouvy se cena snižuje. Fixované úvazky jsou vhodné pro ty zákazníky, kteří mají nízkou spotřebu elektřiny, dále pak pro ty zákazníky, kteří nemohou a nechtějí ovlivňovat spotřebu elektřiny v čase. Pokud nechce zákazník přemýšlet nad tím, kdy zapne pračku se sušičkou, pak je pro něj výhodná právě fixace. Fixované ceníky jsou dále vhodné pro všechny zákazníky, kteří jsou konzervativní a nechtějí energetický trh složitě studovat.

Nefixované úvazky

Nefixované úvazky neznamenají jistotu, že každý měsíc bude cena stejná. Ta může v některých případech klesnout i stoupnout, zákazník má možnost se rozhodnout, zda chce u dodavatele zůstat. Stačí pouze dodržet výpovědní lhůtu, která bývá tři měsíce. Odejít ale může jinak kdykoliv, kdy mu například cena nevyhovuje. Ceny elektřiny u nefixovaných úvazků odpovídají vývoji na burze, nemění se ale tak rychle jako ceníky spotové. Pokud dodavatel neoznámí změnu ceny, platí stále cena původní. Tyto ceníky jsou tedy vhodné pro zákazníky z řad menších domácností a bytů.

Spotové tarify – pravé a nepravé

Novinkou posledního roku jsou krátkodobé fixované úvazky, a to na jeden měsíc. Jedná se vlastně o úvazky, které vycházejí ze spotových smluv. Při těch se cena elektřiny řídí burzou elektřiny a mění se tedy každou hodinu. Pokud ale nemá zákazník průběhové měření elektřiny, pak spotové tarify nelze využívat. Při nich je totiž žádoucí, aby zákazník cíleně ovlivňoval spotřebu elektřiny a přesouval ji do období, kdy je elektřina levnější, neboť je jí na trhu přebytek. Naprostá většina domácností průběhová měřidla doposud nemá instalovaná. S touto instalací se má začít až v létě letošního roku, a to od domácností, které mají větší spotřebu než je 6 MW. Domácnosti, které průběhové měření nemají, nesmí spotových tarifů využívat. Proto jim začali dodavatelé nabízet speciální tarify, které se sjednávají jen na měsíc. To znamená, že cena je fixovaná na jeden měsíc a každou hodinu tohoto měsíce je cena stejná. Další měsíc ale může být zcela jiná. Právě tyto úvazky jsou nyní absolutně nejlevnější. Pro zákazníka to ale znamená, že má „pokoj“ jen na měsíc a volbu dodavatele musí řešit každý měsíc.

Pro koho je vhodný spot a nepravý spot?

Takové úvazky se hodí pro ty, kdo se na trhu s elektřinou skutečně orientují a jsou připraveni řešit volbu dodavatele, u plnohodnotných spotových úvazků pak i svou neustálou spotřebu. Podle ČEZ je toto řešení velmi náročné: „Podle našeho názoru není spot obecně dobrým řešením pro běžné domácnosti, protože jde o produkt odvíjející se od cen na burzách, které se neustále mění. Spotové ceny se tak propisují do koncových faktur mnohem rychleji než klasické produkty. Spotový produkt vyžaduje od zákazníka aktivní přístup: alespoň základní orientaci v tom, jak energetická burza funguje, a především přizpůsobení spotřeby podle aktuálního vývoje spotových cen,“ řekla Solárnímu magazínu Alice Horáková z ČEZu. Podobný názor zastává jiný tradiční dodavatel: „Spotové produkty rychle reagují na všechny výkyvy na velkoobchodním trhu a cena může ve velmi krátké době výrazně vzrůst. V takové chvíli se spotový produkt stane pro zákazníka z řad domácností extrémně nevýhodný a může mít problém rychle přejít na klasický produkt u stávajícího, případně u jiného dodavatele,“ uvedla Monika Bartošová z Centropolu.

Související článek

Češi se vrhli na sdílení elektřiny. Tisíce registrovaných a 150 MWh sdílené elektřiny

Elektroenergetické datové centrum vydalo svou zprávu o tom, jak Češi začali se sdílením elektřiny. Poté, co se úspěšně registrovaly tisíce účastníků, se rozjelo sdílení na ...

Buďte v obraze

Odebírejte pravidelný newsletter ze světa fotovoltaiky a tepelných čerpadel.